Jakie składniki odżywcze wpływają korzystnie na rozwój niemowlęcia?

Dla prawidłowego rozwoju mózgu i kształtowania odporności organizm dziecka potrzebuje odpowiednich składników odżywczych – rozwój mózgu wspierają dostarczane wraz z dietą wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a układ odpornościowy wzmacniają naturalne przeciwciała i witaminy zawarte w mleku matki.

dzieci

Centrum dowodzenia organizmu, czyli ludzki mózg, najintensywniej rozwija się w czasie ciąży i w pierwszych latach życia dziecka. Układ odpornościowy, który ma stanowić tarczę ochronną dziecka, po narodzinach również jest jeszcze niedojrzały i nie wie, jak poradzić sobie z potencjalnie szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. Dla prawidłowego rozwoju mózgu i kształtowania odporności organizm dziecka potrzebuje odpowiednich składników odżywczych – rozwój mózgu wspierają dostarczane wraz z dietą wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a układ odpornościowy wzmacniają naturalne przeciwciała i witaminy zawarte w mleku matki. 

Najlepsze jest mleko matki

Najlepszym sposobem żywienia dziecka jest karmienie piersią. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca wyłączne karmienie piersią przez 6 pierwszych miesięcy życia niemowlęcia i kontynuację karmienia piersią do ok. 2. roku życia lub dłużej, przy jednoczesnym rozszerzeniu diety dziecka. Pokarm kobiecy zawiera odpowiednie ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3, ważnych dla rozwoju mózgu, układu nerwowego i wzroku: 

- kwas dokozaheksaenowy (DHA),

- kwas eikozapentaenowy (EPA),

- kwas alfa-linolenowy (ALA).

Ze względu na zawartość niepowtarzalnych związków immunologicznych i przeciwciał, mleko matki jest najlepszym wsparciem dla dojrzewającego układu odpornościowego. W pierwszej dobie po narodzinach dziecko wraz z pokarmem mamy otrzymuje największe stężenie przeciwciał, które chronią go przed infekcjami.

Zdrowe kwasy tłuszczowe

Dla rozwoju mózgu kluczowe znaczenie mają długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które przekształcają się, by ostatecznie osiągnąć formę kwasu DHA – głównego materiału budulcowego mózgu. 

Kora mózgu, czyli jego zewnętrzna struktura, aż w 60% składa się z kwasów DHA!

Dostarczanie kwasów tłuszczowych jest także szczególnie istotne ze względu na intensywnie rozwijający się w pierwszych latach życia wzrok dziecka. Z kwasów tłuszczowych, m.in. z kwasu alfa-linolenowego, w organizmie powstają tłuszcze dobre dla zdrowia. Wykazano, że długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe mają także korzystny wpływ na funkcjonowanie serca i układu odpornościowego. 

Organizm nie jest w stanie sam, w odpowiedniej do potrzeb ilości, wytworzyć wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego tak ważne jest, aby dostarczyć je dziecku wraz z pożywieniem. Mleko matki jest najlepszym źródłem kwasów tłuszczowych, ponieważ zawiera je w odpowiednich ilościach i proporcjach. Mama karmiąca powinna stosować prawidłowo zbilansowaną i wartościową dietę, aby wraz ze swoim pokarmem dostarczyć dziecku odpowiednią ilość kwasów tłuszczowych. Źródłami długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie mamy są:

- ryby morskie,

- migdały, 

- orzechy włoskie, 

- oleje: lniany, arachidowy i rzepakowy.

Nawet zbilansowana dieta nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości kwasu DHA, dlatego zarówno w trakcie ciąży, jak i na etapie karmienia piersią w porozumieniu z lekarzem należy stosować suplementację. Jeżeli mama spożywa dużo ryb, powinna przyjmować 200 mg kwasu DHA dziennie. W przypadku niewielkiego spożycia ryb przez mamę karmiącą (czyli mniej niż 1-2 porcje ryb tygodniowo), należy przyjmować suplementację kwasu DHA w dawce 400-600 mg dziennie. 

Witaminy wspierają odporność

Układ odpornościowy niemowlęcia jest niedojrzały (pełną dojrzałość osiąga dopiero ok. 12. roku życia), dlatego dla prawidłowego wykształcenia się tarczy ochronnej organizmu, należy dostarczać mu odpowiednie witaminy. Kluczowe znaczenie dla układu odpornościowego mają witaminy A, C oraz D. Witamina A wzmacnia barierę utrudniającą przedostanie się drobnoustrojów do organizmu. Dzięki właściwościom bakteriobójczym, witamina C wzmacnia odporność organizmu. Zbyt mała ilość witaminy D w diecie przyczynia się do obniżonej odporności i zwiększonej podatności na infekcje. Ponadto dziecko, które nie otrzymuje odpowiedniej ilości witaminy D, jest osłabione, co może negatywnie wpływać na rozwój innych narządów i układów.

Najlepszym źródłem witamin A i C dla niemowlęcia jest mleko matki. Ze względu na to, że pokarm kobiecy zawiera śladowe ilości witaminy D, należy stosować jej suplementację.

Przez 6 pierwszych miesięcy życia dziecka eksperci rekomendują suplementację 400 j.m. witaminy D, natomiast pomiędzy 6. a 12. miesiącem 400-600 j.m.

Unikalna kompozycja składników

Mamy, które z różnych przyczyn nie mogą karmić piersią, powinny podawać dzieciom mleko modyfikowane, które będzie wspierało rozwój dziecka, tj. zawierają kwas alfa-linolenowy oraz witaminy A, C i D. Od wielu lat pokarm kobiecy jest przedmiotem badań, które stanowią dla naukowców inspirację przy opracowywaniu receptur mlek modyfikowanych.

Ważne informacje: Karmienie piersią jest najwłaściwszym i najtańszym sposobem żywienia niemowląt. Mleko matki zawiera wszystkie składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka oraz chroni je przed chorobami i infekcjami. Karmienie piersią daje najlepsze efekty, gdy matka prawidłowo odżywia się w ciąży i w czasie laktacji oraz gdy nie ma miejsca nieuzasadnione dokarmianie dziecka. Przed podjęciem decyzji o zmianie sposobu karmienia matka powinna zasięgnąć porady lekarza.

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz