Już teraz masz wpływ na zdrowie Twojego dziecka w przyszłości!

Czy wiesz, że już w czasie ciąży, a nawet na etapie jej planowania, masz wpływ na przyszłe zdrowie Twojego dziecka? We wczesnym okresie życia zachodzi tzw. programowanie żywieniowe, dzięki czemu, masz wpływ na rozwój młodego organizmu. Dostarczając odpowiednie składniki odżywcze i dbając o siebie w czasie ciąży, wspierasz m.in. rozwój mózgu dziecka i wzmacniasz jego układ odpornościowy.

ciąża

OBEJRZYJ ROZMOWĘ ZE SPECJALISTĄ:

Geny to nie wszystko 

1000 pierwszych dni życia, czyli czas od chwili poczęcia przez pierwsze lata życia, jest jednym z okresów krytycznych, w trakcie których, poprzez odpowiedni sposób żywienia, istnieje możliwość programowania metabolizmu i wspierania prawidłowego rozwoju poszczególnych organów i układów w organizmie niemowlęcia. Zależność tę nazywamy programowaniem żywieniowym we wczesnym okresie życia (z ang. Early-life Nutritional Programming – ENP). Geny nie determinują zdrowia dziecka – o różnym zachowaniu powstających komórek decydują tzw. markery epigenetyczne odpowiedzialne za aktywność genów. Markery te reagują na warunki środowiska, dlatego w zależności od tych warunków komórki z tym samym DNA mogą rozwijać się w różny sposób. Badania nad programowaniem żywieniowym wykazują, że w trakcie rozwoju od zarodka do małego dziecka organizm jest bardzo plastyczny i  podatny na wpływ otoczenia. Jako przyszła mama to Ty masz największy wpływ na to otoczenie. Oddziałując na markery epigenetyczne, m.in. poprzez styl życia, prawidłową dietę, stosowanie odpowiedniej suplementacji, wspierasz i kształtujesz przyszłość swojego dziecka. 

Kwas foliowy i jod już na etapie planowania ciąży

Przyjmowanie odpowiednich składników w zbilansowanej diecie jeszcze przed poczęciem wesprze kształtowanie organów płodu w czasie ciąży. Do najważniejszych suplementów, które lekarze zalecają przed zajściem w ciążę i w jej początkowym okresie, zaliczany jest kwas foliowy (inaczej nazywany witaminą B9), który zapobiega wadom cewy nerwowej u dziecka. W I trymestrze ciąży niezwykle ważnym składnikiem dla rozwoju poznawczego oraz prawidłowego funkcjonowania tarczycy jest jod. Jodek potasu, tak jak kwas foliowy, warto suplementować zgodnie z zaleceniami lekarza już na etapie planowania ciąży. 

Wapń i magnez z myślą o układzie kostnym 

Przyszła mama, dbając o prawidłowe żywienie w czasie ciąży, może wspierać budowę mocnych kości i zębów swojego dziecka. Korzystny wpływ na układ kostny ma magnez, który poprawia wchłanianie wapnia, wpływa na zwiększenie gęstości mineralnej kości i bierze udział w procesach wzrostu. Ponadto magnez wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego i wspiera utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego. Dostarczaj ważne składniki wraz z dietą, a suplementację zawsze ustalaj z Twoim lekarzem prowadzącym.

Wzmacnianie odporności w czasie ciąży

Układ odpornościowy pełni niezwykle ważną funkcję, ponieważ chroni organizm przez zagrożeniami. Dziecko w łonie matki ma zapewnione bezpieczne warunki, a w tym czasie w procesie zapewniania odporności rozwijającemu się organizmowi ważną rolę odgrywa płyn owodniowy i maź płodowa. Jednak gdy w chwili narodzin dziecko wkracza w środowisko pełne drobnoustrojów, które mogą powodować infekcje, jego układ odpornościowy jest niedojrzały i nie wie, jak poradzić sobie z zagrożeniami. Dlatego to bardzo ważne aby już od pierwszych dni życia dziecka zadbać o jego układ odpornościowy. Przyszła mama powinna stosować zdrową i zrównoważoną dietę wspierająca odporność jej organizmu. Kwasy Omega-3, witamina D, żelazo i kwas foliowy – te składniki odżywcze przyjmowane w czasie ciąży wspomogą także układ immunologiczny Twojego dziecka. We wzmacnianiu odporności dziecka w czasie ciąży pomoże także dbanie o swój stan zdrowia, wypoczynek i unikanie sytuacji stresowych.  

Wspieraj rozwój mózgu 

Mózg w życiu płodowym rozwija się niezwykle intensywnie – wtedy powstają pierwsze komórki nerwowe, czyli neurony, które tworzą między sobą połączenia nazywane synapsami. Gdy dziecko przyjdzie na świat, jego mózg będzie liczył już 100 miliardów neuronów, z których każdy tworzy 2,5 tysiąca synaps. Do intensywnego rozwoju „supernarząd” potrzebuje odpowiednich składników odżywczych. Już przed poczęciem i do końca II trymestru ciąży z myślą o układzie nerwowym dziecka należy przyjmować wspomniany wcześniej kwas foliowy. Ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju mózgu mają wielonienasycone długołańcuchowe kwasy tłuszczowe z grupy Omega-3, zwłaszcza kwas dokozaheksaenowy (DHA), który jest głównym materiałem budulcowym błon komórkowych neuronów kory mózgowej oraz siatkówki oka. Składnikiem odpowiedzialnym za prawidłowy rozwój mózgu i układu nerwowego, poza kwasem DHA, jest także witamina B6.  

Na co jeszcze masz wpływ? 

Kobieta w ciąży może kształtować przyszłe preferencje smakowe swojego dziecka, ponieważ smak przyjmowanych przez nią pokarmów przenika do płynu owodniowego, który następnie jest połykany przez dziecko. Niezwykle ważne jest picie wody, która reguluje gospodarkę płynami w organizmie, jest wykorzystywana we wszelkich procesach rozwojowych płodu, wspiera przemianę materii i wypłukuje toksyny. Rozwijający się organizm dziecka potrzebuje regularnych pełnowartościowych posiłków, pamiętaj jednak o  zasadzie „Jedz dla dwojga, a nie za dwoje” – Wasze zapotrzebowanie energetyczne, zwłaszcza na początku ciąży, zwiększa się stopniowo. W czasie ciąży należy całkowicie zrezygnować z picia alkoholu. Nawet niewielka jego ilość przenika do krwi dziecka i może być dla niego niebezpieczna – zaburzyć jego rozwój i przyczynić się do trwałych uszkodzeń.

Ważne informacje: Karmienie piersią jest najwłaściwszym i najtańszym sposobem żywienia niemowląt. Mleko matki zawiera wszystkie składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka oraz chroni je przed chorobami i infekcjami. Karmienie piersią daje najlepsze efekty, gdy matka prawidłowo odżywia się w ciąży i w czasie laktacji oraz gdy nie ma miejsca nieuzasadnione dokarmianie dziecka. Przed podjęciem decyzji o zmianie sposobu karmienia matka powinna zasięgnąć porady lekarza.

 

 

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz