24 mar 2015

Bądź grzeczny!

chłopczyk

Leon jest coraz starszy, coraz więcej rozumie. Potrafi nas specjalnie rozśmieszyć, rozzłościć. Wie, jak wywołać w nas przeróżne emocje. Cwany z niego lisek. Czasem nas zwodzi, czasem specjalnie drażni, na potrzeby chwili uruchamia swoje zdolności aktorskie.

Zauważyłam, że coraz częściej w odpowiedzi na te jego szaleństwa zdarza mi się do niego mówić:

- Leosiu, proszę bądź grzeczny!

- Kochanie, słuchaj mamy!

- Ooo, Leoś jest niegrzeczny!

Są to tak utarte sformułowania, że zaczęłam posługiwać się nimi niemal bezwiednie. Teraz za każdym razem karcę się w myślach: - Co Ty pleciesz!

No, właśnie, bo co to znaczy „być grzecznym”? Mówię tak, ale zdaję sobie sprawę, że moje dziecko nie wie, co chcę mu przez to przekazać. Właściwie to ja chyba sama do końca nie wiem, o co mi chodzi ;-). Być grzecznym… Czyli siedzieć na dywanie cały dzień i bawić się jednym samochodzikiem? Nie dotykać i nie rozkładać zabawek? Nie bałaganić? Nie hałasować? Jeść spokojnie obiad, aż do ostatniej łyżki? No, nie! Ja chcę, aby w moim domu był gwar. Właśnie dlatego chciałam być mamą – aby słyszeć ten cudowny szczebiot w moim domu, potykać się o klocki i samochodziki.

Po pierwsze, do dziecka mówmy konkretami, a nie abstrakcjami. Dziecko rozumie wszystko dosłownie. Po drugie, zadbajmy o to, aby nasze prośby były wyrażone w języku pozytywów, tj. nie mówmy „nie krzycz”, a „mów ciszej, o, tak jak mama”. U nas dodatkowo działa wieczorem wersja, że pod nami mieszka dzidziuś i musimy być ciszej, aby go nie obudzić. Nie mówimy „nie rozrzucaj kredek”, a na przykład „chodź, pozbieramy kredki do tego ładnego miejsca, tu będzie im dobrze”.

A poza tym, co oznacza oskarżenie „jesteś niegrzeczny”? Jak rozumie je trzy- czy czteroletni maluch? Niegrzeczny czyli niedobry? Niekochany? Ale dlaczego? Bo nie jest cicho, nie bawi się sam, potrzebuje uwagi rodziców? Dziecko nie wie, co zrobiło źle i co powinno zrobić, aby zostać pozytywnie ocenionym, pochwalonym. Dziecku należy dawać jasne komunikaty.

Inne w tej kategorii:

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz