Ta witamina może zapobiegać poronieniom i poważnym wadom u dzieci!

Naukowcy odkryli nowe, niezwykłe właściwości witaminy B3. Czy to przełom w medycynie?

poronienie

Na łamach "New England Journal of Medicine" ukazał się właśnie artykuł opisujący wyniki badań trwających ponad 12 lat. Zespół pod kierunkiem prof. Sally Dunwoodie z Victor Chang Institute w Sydney odkrył, że istnieje zależność pomiędzy niedoborem witaminy B3 (PP) a nieprawidłowym rozwojem embrionalnym. Choć to badania na myszach, odkrycie to okrzyknięto już przełomem w opiece okołoporodowej!

Badacze zbadali DNA matek, u których dochodziło do częstych poronień lub potomstwo przychodziło na świat z wieloma wadami wrodzonymi - serca, nerek, kręgosłupa czy też z rozszczepem podniebienia. Znaleziono u nich mutację genu, który wpływa na produkcję związku o nazwie dinukleotyd nikotynoamidoadeninowy (NAD). NAD zapewnia komórkom możliwość wytwarzania energii i pozwala na właściwy rozwój narządów. Badacze doszli do wniosku, że poziom NAD można podnieść poprzez podanie ciężarne witaminy B3, czyli niacyny.  Podczas eksperymentu podawanie myszom witaminy B3 w ciąży w zupełności zapobiegało poronieniom oraz defektom płodu.

To ważne odkrycie, gdyż od 2 do 4% noworodków przychodzi na świat z wadami rozwojowymi. Do tej pory zjawiska te łączono głównie z czynnikami genetycznymi oraz stylem życia jeszcze przed ciążą.

- Stosując witaminę B3 można zwiększyć poziom NAD i całkowicie zapobiec poronieniom i wadom wrodzonym. Rzadko udaje się w jednym badaniu odkryć zarówno przyczynę, jak i rozwiązanie, a co dopiero tak proste, jak podawanie witaminy - tłumaczy prof. Sally Dunwoodie.

Zdaniem Australijskich naukowców należałoby zwiększyć dotychczasowe limity podaży witaminy B3 dla kobiet planujących ciąże i ciężarnych. Ginekolodzy jednak sugerują, by poczekać na kolejne wyniki badań. Wiadomo, że utrzymanie w organizmie wysokiego poziomy witamin z grupy B pozytywnie wpływa na rozwój płodu podobnie jak przyjmowanie kwasów omega 3 czy witaminy D, jednak na dokładne zalecenia przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Witaminę B3 zawierają między innymi jaja, ser, drożdże orzechy, groch i fasola, tłuste ryby i ziarna zbóż.

db

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz