Czym Twój maluch powinien gasić pragnienie?

Przeczytaj o zbawiennym wpływie wody na młody organizm.

woda

Dlaczego woda?

Ciało noworodka w 94% składa się z wody, ciało dziecka w 75%, a ciało dorosłego w 60%. Utrata tylko 3% wody powoduje, że czujemy się zmęczeni, a utrata około 10% wody zagraża życiu powodując odwodnienie organizmu! Woda jest bardzo ważna. Zwłaszcza dla dzieci. U maluchów zapotrzebowanie na wodę wynosi od 10-15% masy ciała! Dlatego już od pierwszych miesięcy i pierwszych lat życia trzeba wpajać dziecku, że picie wody to bardzo dobry i zdrowy nawyk.

Podawanie dziecku wody do picia jest jedną z 10 złotych zasad żywienia, obok zapewnienia dziecku w diecie produktów zbożowych, takich jak kaszki Nestlé ZBOŻAKI, które odpowiednie są zarówno dla przedszkolaka jak i ucznia. Inne zasady zdrowego żywienia mówią o tym, aby dziecko jadło 5 posiłków dziennie, a wśród nich produkty zbożowe są podstawą. Dziecko powinno ponadto jeść 3 porcje warzyw i 2 porcje owoców oraz 3-4 porcje nabiału dziennie. Koniecznie trzeba ograniczyć słodkie i słone przekąski oraz słodkie napoje, a te najlepiej zastępować wodą.

Woda jest niezbędna do życia. Pełni wiele ważnych funkcji w organizmie, np. reguluje temperaturę ciała, transportuje substancje odżywcze, rozpuszcza związki powstające reakcjach metabolicznych, dostarcza składniki odżywcze i tlen. Organizm człowieka nie magazynuje wody, dlatego trzeba ją na bieżąco uzupełniać. Czym jest odczuwanie pragnienia? To pierwsza oznaka odwodnienia. Gdy dziecko skarży się na ból głowy i ma zaburzenia koncentracji, to może właśnie potrzebuje więcej płynów. 

Jaka woda jest najlepsza dla dziecka?

Soki i słodzone napoje są dopuszczalne tylko w niewielkiej ilości i nie powinny zstępować wody. Nie wskazane są zwłaszcza kolorowe napoje gazowane, które są bardzo kaloryczne, pite w nadmiarze powodują bolesne wzdęcia brzucha, biegunki, poza tym zawierają kwas fosforowy, który wypłukuje wapń z kości. Słodzone soki nie gaszą pragnienia i mogą przyczyniać się do problemów z otyłością. Eksperci są zgodni, dla małych dzieci i dla dorosłych najlepsza jest po prostu woda,która jest źródłem cennych pierwiastków magnezu i wpania. Ten pierwszy wspomaga pracę mózgu i jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Niedobór magnezu powoduje nadpobudliwość psychoruchową, agresję i częste zmiany nastroju. Wapń to budulec kości i zębów. Twój maluch może pić wodę wysokozmineralizowaną już po ukończeniu 3. roku życia. Jak wybrać najlepszą wodę dla swojej rodziny? Trzeba uważnie czytać etykietę i wybierać tę, która ma najwięcej magnezu i wapnia. 

Ile wody powinno wypić dziecko?

Instytut Żywności i Żywienia podaje normy zalecanego spożycia wody na dobę dla dzieci w różnym wieku:

- niemowlęta – do 800 ml,

- dzieci w wieku 1-3 lat – 1300 ml,

- dzieci w wieku 4-6 lat – 1700 ml,

- dzieci w wieku 7-9 lat – 1900 ml,

- dziewczęta 10-12 lat – 2100 ml, chłopcy – 2400 ml,

- dziewczęta 13-15 – 2200 ml, chłopcy – 3000 ml,

- dziewczęta 16-18 – 2300 ml, chłopcy – 3300 ml.

To są wartości przybliżone. Jeśli dziecko odczuwa większe pragnienie, trzeba podawać więcej wody. Zapotrzebowanie na wodę rośnie, gdy dzieci mają gorączkę, bawią się na w czasie gorącej lub wilgotnej pogody lub intensywnie ćwiczą. 

 

Komentarze (1)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

karo
2016-03-23 13:12:16

re: Czym Twój maluch powinien gasić pragnienie?

ja juz od najmlodszych lat staralam sie przyzywczajac moje dziecko do picia wody, a raczej unikalam slodzonych sokow i gazowanych napojow! czasem jednak sama woda to za malo i trzeba siegnac po doustne srodki nawadniajace, ja stosuje zawsze Orsalit, bo szybko nawadnia, a przy tym smakuje moim dzieciakom:) a te szczegole sytuacje to biegunki, wymioty, a wiec kiedy ryzyko odwodnienia bardzo wzrasta

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz