Złote zasady żywienia dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym

Poznaj dekalog żywienia malucha.

dieta dziecka

Zasady prawidłowego żywienia są niezwykle ważne na każdym etapie życia człowieka. Przestrzeganie tych zasad już w dzieciństwie jest warunkiem zdrowia, a także prawidłowego rozwoju fizycznego i umysłowego u dziecka. Co ważne, w tym czasie kształtują się też właściwe nawyki żywieniowe, które powinny być stosowane przez całe życie. Jeśli wpoisz dziecku od maleńkiego jak należy prawidłowo się odżywiać, w dorosłym życiu będzie to dla niego naturalne i na pewno przełoży się na jego zdrowie. 

O to 10 zasad żywienia dziecka, o których powinnaś pamiętać:

1. Zadbaj o różnorodną dietę swojego malucha. W diecie dziecka nie powinno zabraknąć produktów z wszystkich grup uwzględnionych w piramidzie żywienia. Codziennie należy spożywać produkty zbożowe, mleczne, wysokobiałkowe, warzywa i owoce, a także niewielką ilość tłuszczów roślinnych. Zachowanie odpowiedniej równowagi między tymi grupami produktów w codziennej racji pokarmowej zapewnia odpowiednie zbilansowanie diety. Dzięki temu ryzyko wystąpienia niedoborów, a także nadmiarów żywieniowych jest znacznie mniejsze.

2. Regularne posiłki to sposób na równomierne dostarczanie energii przez cały aktywny dzień. W ciągu dnia dziecko powinno zjeść 5 posiłków, a przerwy między nimi powinny wynosić 3-4 godziny. Tak więc dziecko nie powinno podjadać między posiłkami i np. skubać w wózku na spacerze. Nie jest to także zdrowe dla zębów maluszka.

3. Produkty zbożowe są podstawowym źródłem węglowodanów złożonych, które powinny być głównym źródłem energii w diecie twojego dziecka.  Wybieraj produkty pełnoziarniste, ponieważ zawierają więcej witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego. Istotna jest skrobia zawarta w produktach zbożowych np. pieczywie, kaszach, makaronie, ryżu, czy płatkach owsianych. Dostępne są także na rynku kaszki zbożowe z dodatkiem owoców i chrupiących płatków, np. Zbożaki, które zachęcą niejednego malucha do zjedzenia zdrowego śniadania, a tobie dadzą pewność, że posiłek jest odpowiednio zbilansowany.

4. Warzywa podawaj 3 razy dziennie, a owoce 2 razy. Zarówno kolorowy talerz bardziej zachęci dziecko do jedzenia, jak i dostarczy więcej różnych witamin i składników mineralnych. Wybieraj całe owoce i warzywa. Naturalny sok owocowy lub warzywny powinien być najwyżej jedną porcją owoców lub warzyw w ciągu dnia. Możesz takie soki wyciskać sama w domu.

5. Nabiał podawaj dziecku 3-4 razy w ciągu dnia. Produkty mleczne to nie tylko mleko, masz do wyboru jogurty, kefiry, maślankę, sery, a także domowy budyń czy kaszkę na mleku. Produkty te w diecie dziecka są podstawowym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia. Odpowiednie spożycie tego pierwiastka, jest jedną z najważniejszych metod zapobiegania osteoporozie. Nabiał jest także źródłem białka, niezbędnego do prawidłowego wzrostu.

6. Chude mięso, tłuste ryby, jaja i rośliny strączkowe, są drugim (obok nabiału) źródłem cennego białka. Mięso i żółtko jaja to także najważniejsze źródła żelaza, którego często brakuje w diecie dziecka. Natomiast ryby dostarczą rozwijającemu się organizmowi ważnych kwasów tłuszczowych wspomagających prawidłowe funkcjonowanie wzroku i mózgu. Rośliny strączkowe zawieraj dodatkowo witamin i składników mineralnych zawierają błonnik rozpuszczalny.

7. Zadbaj o to, by w diecie obecne były dobre tłuszcze. Powinny to być tłuszcze roślinne (np. olej rzepakowy czy oliwa), a także masło (prawdziwe!). Poza tym źródłem dobrych tłuszczów są np. orzechy czy awokado. Unikaj potraw smażonych na głębokim tłuszczu oraz dań typu fast-food.

8. Naucz dziecko pić przede wszystkim wodę. Przedszkolak potrzebuje około 1700 ml płynów w ciągu dnia. Do tej puli zalicza się woda, niesłodzona herbata, mleko, a także zupy. Naturalne soki owocowe i warzywne zawsze traktuj jako posiłki. Wybierając dla dziecka inny napój niż woda pamiętaj, że dosładzane napoje dostarczają kalorii, które mogą zwiększyć masę ciała. 

9. Ogranicz słodkie napoje, a także słodkie i słone przekąski. W istotny sposób wpływają na masę ciała twojego dziecka. Kontroluj ilość ich spożycia. Ogranicz także sól, zastąp ją ziołami i innymi przyprawami. Warto podkreślić, że biała sól jest jednocześnie podstawowym źródłem jodu, odgrywającego ważną rolę w syntezie hormonów tarczycy i nie należy jej zupełnie eliminować z diety.

10. Daj dobry przykład swojemu maluchowi. Jedzcie w miarę możliwości wspólne. Dzieci jedzące posiłki, a zwłaszcza obiad, w domu razem z rodziną, zazwyczaj cechują się wyższą jakością modelu żywienia. Zachęcaj dziecko także do codziennej, regularnej aktywności fizycznej i staraj się w niej uczestniczyć. Może to być wspólny spacer, przejażdżka na rowerze czy basen. Nie musisz brać udziału w każdej aktywności, ale daj dziecku dobry przykład.

Pamiętaj, zbilansowana dieta i zdrowy styl życia wpływają pozytywnie na nasze zdrowie i samopoczucie!
db
Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz