Zbyt szybko sięgamy po środki przeciwgorączkowe. Dlaczego nie powinno się podawać ich pochopnie?

37 stopni Celsjusza u dziecka nie jest nawet stanem podgorączkowym, a rodzice podają leki na zbicie temperatury.

gorączka u dziecka

Wielu rodziców panicznie boi się gorączki i gdy temperatura przekracza 37 stopni C, sięga po lek na zbicie temperatury. Tymczasem robią to nie tylko niepotrzebnie, ale i szkodzą swojemu dziecku. Warto wiedzieć, że gorączką stymuluje i "trenuje" układ odpornościowy.

- Gorączka jest reakcją fizjologiczną na działanie jakiegoś czynnika środowiskowego - patogenu, toksyny czy elementu stresogennego. Jest reakcją na tego rodzaju sytuację - fizjologiczną, regulowaną i niezwykle starą ewolucyjnie i powszechną w całym królestwie zwierząt. Obecnie wiemy już, że gorączkę organizm sam wzbudza w wyniku tzw. +kontaktu immunologicznego+ z czynnikiem inwazyjnym (bakterią, wirusem) - tłumaczy prof. Wiesław Kozak z UMK w Toruniu, zajmujący się jej badaniem od kilkudziesięciu lat w rozmowie z PAP.

Podwyższanie temperatury stymuluje układy immunologiczne i trzeba mu dać na to szansę. Dzięki temu organizm nie tylko jest w stanie być w gotowości, ale lepiej sobie radzić z “przeciwnikami”.

Środki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe dla dzieci. Więcej >>>

Temperatura ciała nie większa niż 38 stopni Celsjusza, która nie utrzymuje się zbyt długo, jest korzystna dla organizmu w czasie infekcji, ponieważ może zapobiegać namnażaniu się patogenów - wirusów i bakterii. Mają one wtedy mniej pożywienia, mniej żelaza i źle tolerują wysoką temperaturę. Dlatego można powiedzieć, że stan podgorączkowy jest korzystny. Pamiętaj, zbijając niską temperaturę, nie pozbywasz się przyczyny gorączki. Gorączka jest objawem innych procesów zachodzących w organizmie, reakcją na czynnik patogenny, a nie chorobą samą w sobie. Podobnie jak reakcją w takiej sytuacji jest synteza przeciwciał. Stan podgorączkowy (pomiędzy 37 a 38 stopni) działa korzystnie: zwiększa ukrwienie tkanek oraz pobudza do pracy układ odpornościowy.

 

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz