Nowe wytyczne dotyczące snu dziecka

Naukowcy chcieli pomoc rodzicom, a zamiast tego ich ... rozbawili.

sen dziecka

Jak mówi przysłowie: Sen to zdrowie. Spokojny sen ma szczególne znaczenie dla małego dziecka, dla jego zdrowia i właściwego rozwoju. Podczas snu wyjątkowo aktywny jest mózg, w którym z ogromną szybkością wytwarzane są nowe połączenia między neuronami. Kiedy maluszek śpi, komórki jego ciała i mózgu mnożą się, wytwarzany jest również hormon wzrostu, a także białe krwinki, niezbędne do zwalczania infekcji.

Jednak, ile powinno spać dziecko? To pytanie często spędza sen z powiek rodziców. Wielu rodziców, szczególnie gdy pada na nos ma wrażenie, że jego dziecko śpi stanowczo za mało. Rodzice, by się upewnić, jak to jest ze snem dziecka, poszukują tabelek i wykresów, by się upewnić, ile snu maluch tak naprawdę potrzebuje.

„Creative Child Magazine” opublikował na swoim Facebookowym profilu "wytyczne" dla dzieci od 2 do 18 roku życia dziecka. Autorzy oczywiście mieli na celu pomóc rodzicom, jednak pod postem pojawiły się setki komentarzy rozbawionych rodziców. Po pierwsze tabelka rozpoczyna się od drugiego życia, wiec chyba młodszych dzieci nie obowiązuje regularność usypiania. Po drugie godziny usypiania mogą budzić wątpliwości. Np. 2-latek powinien usypiać o godzinie 19... Czy taki maluszek w ogóle istnieje?

Są badania, które potwierdzają, że maluch, który wcześniej pójdzie spać, będzie spał dłużej w nocy. Jednak cała sprawa ze snem dziecka nie jest tak prosta, a specjaliści i wielu rodziców potwierdzają, że kluczowe są rytuały. Oczywiście należy pamiętać, że każde dziecko jest inne i ma inne potrzeby. Jedne dzieci snu potrzebują nieco więcej, inne trochę mniej. Warto także wiedzieć, że podczas chorób, nowych etapów rozwojowych, czy w okresach dużych zmian i zwiększonego stresu zmieniają się potrzeby dziecka. To ile dziecko śpi w ciągu doby, zależy również od wieku, temperamentu, genów czy wrażliwości dziecka.

Jak położyć dzieci wcześniej spać?

  • Nie komplikuj – rytuał zasypiania powinien być bardzo prosty, im mniej czynności, tym lepiej: kąpiel, czytane przed snem, sen.
  • Wyłącz TV – wszystkie ekrany, telewizor, laptop, telefon mogą pobudzać dzieci, dlatego naukowcy sugerują, że dziecko nie powinno oglądać bajek już na dwie godziny przed snem.
  • Zaczynaj usypianie o 8 wieczorem – naukowcy twierdzą, że poziom melatoniny jest największy o godzinie 8 wieczorem. Melatonina to hormon produkowany przez szyszynkę mózgową, który wraz ze zmierzchem nakłania organizm do snu.
  • Bądź konsekwentna – codziennie o tej samej porze przypominaj dzieciom o zasypianiu, nie zgadzaj się na wyjątkowe późniejsze kładzenie, którego dzieci będą próbowały, bo będą o to prosiły coraz częściej.

Drogie Mamusie, o której godzinie kładziecie spać Wasze dzieci?

db

Komentarze (1)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Mama
2017-08-20 20:23:28

Oczywiscie. Potwierdzam, że dzieki rytuałom można dużo osiągnąć. Mój syn w pierwszy roku życia zasypiał około 19. Później 20 plus minus. Do tej pory, a ma już 4 lata chodzi spać po 20 do 21 już śpi. Oczywiście zdarzają się wyjątki ale tak jest nauczony. Zawsze ta sama kolejność przed spaniem. I naprawde to nie jest trudne do zrobienia.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz