Witaminy dla dzieci – suplementować czy nie suplementować?

Witaminy dla dzieci to temat budzący sporo kontrowersji. Wystarczy jednak podejść do sprawy zdroworozsądkowo, by przekonać się, że kontrowersyjny nie jest.

Witaminy są niezbędne dla prawidłowego rozwoju i zdrowia dziecka. Zdecydowana większość witamin powinna być dostarczana dzieciom poprzez dbanie o zróżnicowaną i pełnowartościową dietę – tylko niektóre wymagają suplementacji (dotyczy to witaminy K i D podawanej noworodkom i niemowlętom).

Różnego rodzaju preparaty witaminowe to suplementy (najczęściej), których celem jest uzupełnienie diety dziecka w sytuacji wystąpienia niedoborów witamin lub jakiś specjalnych potrzeb. Jak i co gotować, by dieta dostarczała dziecku wszystkich niezbędnych substancji odżywczych? Kiedy warto sięgnąć po witaminy dla dzieci?

Jak gotować, by zachować witaminy?

Bezdyskusyjnie najlepszym źródłem witamin są świeże warzywa i owoce, ale również ryby i mięso oraz produkty zbożowe. Jednak to, ile z tych witamin trafi do organizmu dziecka, zależy w dużej mierze od tego w jaki sposób będziemy przechowywać, przygotowywać i przetwarzać żywność. Oto kilka najważniejszych zasad, których przestrzeganie pozwoli nam na zminimalizowanie strat witamin i minerałów w produktach spożywczych:

l Mycie warzyw i owoców powinno się odbywać przed ich obraniem – płukanie obranych warzyw i owoców będzie skutkowało wypłukiwaniem witamin, zwłaszcza tych rozpuszczalnych w wodzie;

l W większości warzyw i owoców witaminy i składniki mineralne znajdują się tuż pod skórką, dlatego jeśli musimy je obrać – zróbmy to jak najcieniej; jeżeli zaś planujemy je ugotować – najlepiej gotujmy je w skórkach / łupinkach;

l Obrane i pokrojone warzywa i owoce powinny zostać jak najszybciej zjedzone – ich przechowywanie na powietrzu i w świetle powoduje utratę witamin (przede wszystkim witaminy C i witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego); warto o tym pamiętać również w kontekście surówek – te ze świeżych warzyw najlepiej jest przygotować tuż przed podaniem (ewentualnie utlenianie witaminy C można zatrzymać lub spowolnić dodając do sałatki oliwę, sok z cytryny lub ocet);

l Gotowanie na parze pozwala na zachowanie zdecydowanie większej ilości witamin i minerałów w owocach i warzywach – cenne składniki odżywcze nie wygotowują się i nie są wylewane razem z wodą;

l Gotowanie w wodzie powinno odbywać się zgodnie z dwoma zasadami: im krócej i im mniej wody – tym lepiej; warzywa można zalać gorącą (zamiast zimną) wodą, co wydatnie skróci proces obróbki termicznej i zminimalizuje straty witamin i minerałów; niewielka ilość wody sprawi, że część wygotowanych witamin zostanie z powrotem wchłonięta przez owoce i warzywa (wylejemy niewielkie ilości wody); zasadę niewielkiej ilości wody warto również zastosować podczas gotowania kasz, czy ryżu – powinniśmy jej użyć tylko tyle, by całość została wchłonięta przez gotowany produkt (ta metoda nazywa się prużeniem).

Witaminowe fakty i mity

Witaminy uzyskiwane przez organizm z pożywienia to witaminy naturalne i to na nich należy opierać codzienną dietę. Istnieją jednak witaminy, których suplementacja jest polecana lub wręcz zalecana (np. okresowo). Należą do nich: witamina D (najważniejszym źródłem tej witaminy jest słońce, którego w naszym klimacie jest stosunkowo niewiele, czego skutkiem jest fakt, że około 80% dzieci cierpi na jej niedobory), witamina K (to witamina odpowiedzialna za prawidłową krzepliwość krwi, a ryzykiem jej niedoboru zagrożone są noworodki i niemowlęta karmione wyłącznie piersią, dlatego od 8 dnia życia do momentu ukończenia 3 miesięcy podaje się dzieciom właśnie witaminę K) oraz kwasy omega-3 (ich głównym źródłem w diecie są ryby i owoce morza, jeżeli dziecko nie akceptuje tych pozycji w swoim menu – można rozważyć suplementację kwasów poprzez podawanie tranu). Warto również rozważyć suplementację cynku (oczywiście jego głównym źródłem powinna być dieta, ale w okresach zwiększonej liczby przeziębień warto pomyśleć o podaniu suplementu – cynk zwalcza bowiem rinowirusy wywołujące przeziębienie) oraz probiotyków (żywych drobnoustrojów, które mają korzystny wpływ na organizm człowieka, jego układ trawienny i odpornościowy – probiotyki zalecane są przede wszystkim podczas kuracji antybiotykowej, ale również w okresach obniżonej odporności).

Istnieje szereg preparatów multiwitaminowych dla dzieci, takich jak np. suplementy Visolvit (więcej informacji o nich tutaj: http://visolvit.pl/), które mogą wspierać organizm dziecka w okresach obniżonej odporności, intensywnego rozwoju i wzrostu, czy wzmożonego wysiłku umysłowego bądź fizycznego. Suplementacja witaminowa u dzieci wprowadzana jest jednak przede wszystkim profilaktycznie w przypadku niedoborów witamin i jako taka powinna być każdorazowo konsultowana z pediatrą, bowiem negatywne skutki dla zdrowia może mieć zarówno niedobór witamin, jak i ich nadmiar (witaminoza).

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz