Butelka dla dziecka - jak dobrze wybrać, by nie zaszkodzić dziecku?

Podczas gdy pierś idealnie współgra z maluszkiem, z butelką nie jest to tak łatwa sprawa.

Jaka butelka dla dziecka

Choć karmienie piersią jest najlepsze dla mamy i dziecka, co udowodnił szereg badań naukowych i doświadczalnie wiele mam, nie każda kobieta tego chce lub nie każda mama może karmić piersią. Podczas gdy pierś idealnie współgra z maluszkiem, z butelką nie jest to tak łatwa sprawa.  Warto wiedzieć, że praca, jaką dziecko wykonuje podczas karmienia, jest pierwszym treningiem mowy. Specjaliści ostrzegają, że nieprawidłowe podanie butelki, lub źle dobrany smoczek mogą zaburzyć naturalny odruch ssania, a tym samym pozbawić dziecko niezwykle ważnej gimnastyki. Jak dobrać butelkę, by nie doprowadzić do"rozleniwienia" mięśni, które lada moment będą dziecku potrzebne do jedzenia stałych pokarmów i do mówienia? Podpowiadamy!

W nauce mowy najważniejsze są pierwsze trzy lata życia, kiedy ta umiejętność się kształtuje. Po tym czasie mowa już tylko się doskonali: bogaci się słownik, składnia, fonetyka, morfologia i artykulacja i można ją już jedynie korygować. Więc, zamiast naprawiać, lepiej zapobiegać!

Wszystkie dzieci przechodzą te same fazy rozwoju mowy i w tej samej kolejności, zróżnicowane jest jednak jego tempo. Uzależnione jest ono od dojrzałości i gotowości układu nerwowego. Wcześniaki, noworodki z ciąż zagrożonych czy po powikłanych porodowych często są bardziej obciążone uszkodzeniami układu nerwowego i wymagają specjalistycznej opieki, leczenia i rehabilitacji już od urodzenia. Maluszki po takich przejściach należą do grupy zwiększonego ryzyka i w przyszłości mogą się borykać z wadami mowy. Podobnie dzieci urodzone za pomocą cesarskiego cięcia, z obniżonym lub wzmożonym napięciem mięśniowym, ciężko lub często chorujące w okresie pierwszych miesięcy życia, z wadami wrodzonymi (np. z rozszczepem wargi i/lub podniebienia), lub mające problem ze ssaniem, połykaniem. Celem tzw. profilaktyki logopedycznej jest zapobieganie kształtowaniu się nieprawidłowych funkcji pokarmowych, oddechowych, słuchowych już u niemowlęcia, aby w przyszłości mowa mogła rozwijać się prawidłowo. W ramach działań prewencyjnych warto także zwrócić uwagę na smoczek w butelce.

Smoczek anatomiczny, dynamiczny, trójprzepływowy - co to znaczy?

Wybieraj tzw. anatomiczne, wyprofilowane smoczki. Są one asymetryczne i swoją budową bardzo zbliżone do budowy brodawki piersiowej. Anatomiczne smoczki stymulują do pracy te same mięśnie, które są potrzebne do nauki mówienia. Powinny być szerokie u podstawy, a potem zwężające się. 

Na rynku możesz znaleźć także smoczki dynamiczne, które posiadają niejednorodne warstwy sylikonu. W tych do karmienia podstawa jest twarda i gruba, zaś końcówka cienka i miękka. Dzięki takiej budowie dziecko może swobodnie oddychać i połykać oraz jednocześnie nie zaburzać odruchu ssania. Smoczki taki wydłużają się podobnie do sutka mamy.

Ważne jest także, by otwory w smoczku były dostosowane do wieku dziecka i podawanego butelką pokarmu. Zbyt duże otwory mogą sprawiać, że dziecko się będzie krztusić. Otwory nie mogą być także zbyt małe, by nie utrudniać ssania, ale jednocześnie zmuszać maluszka do wysiłku podczas ssania. Dla noworodka wybierz o tzw. wolnym przepływie (czyli mini, wolny, oznaczany również cyframi: 0 albo 1). Ma jedną małą dziurkę (mogą być 2 lub 3 ale naprawdę malutkie). Dla dziecka powyżej 3. miesiąca życia mozesz wybrać smoczek trójprzepływowy. Ustawiając smoczek odpowiednim oznaczeniem w kierunku nosa dziecka, uzyskasz odpowiedni przepływ: wolny, średni lub szybki.

Oczywiście smoczek nie może zawierać BPA, a także nie może mieć żadnego smaku i zapachu. Na rynku masz do wyboru smoczki sylikonowe (te przezroczyste) i  kauczukowe. Te pierwsze są nieco twardsze i wymagają od dziecka więcej wysiłku. Maluchy karmione za pomocą takiego smoczka mocniej się muszą napracować, dzięki czemu lepiej rozwijają się mięśnie języka i buzi, potrzebne później przy nauce mowy. Smoczki kauczukowe (lateksowe), będą lepsze dla maluszka, który ma obniżone napięcie mięśniowe i ma problemy ze ssaniem.

Logopedzi zachęcają do tego, by starannie dobrać smoczek do butelki i smoczek uspokajający i gdy tylko to możliwe wyeliminować smoczek, a butelkę zmienić na łyżeczkę lub kubek.

Czytaj też: Karmienie butelką i czułość - to możliwe! >>>

db

 

 

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz