Kiedy potrzebujemy pomocy psychologa i jak ją znaleźć?

Stres i trudne emocje są najczęściej powodem zgłoszenia się po profesjonalną pomoc. Jak ją znaleźć i czym się kierować przy wyborze terapeuty?

psychoterapia

Od zawsze w naszym życiu obecne są stres i różnego rodzaju emocje – w zasadzie zaczyna się to już w życiu płodowym. Ponieważ na każdym etapie szukamy komfortu życia, wciąż, poprzez różne codzienne doświadczenia, tworzymy różne mechanizmy obronne – krzyczymy, płaczemy, pocą nam się ręce. Stres i trudne emocje są najczęściej powodem zgłoszenia się po profesjonalną pomoc. Jak ją znaleźć i czym się kierować przy wyborze terapeuty? 

Kiedy własne sposoby zawodzą

Każdy z nas chce radzić sobie ze stresem i negatywnymi emocjami na swój własny sposób. Często jednak może być to rozwiązanie, które nie do końca nam pomaga. Wtedy w naszym życiu powinien pojawić się psycholog-terapeuta, który wesprze nas w znalezieniu odpowiedniej drogi, dzięki której będziemy mogli przezwyciężyć własne trudności.

"Jeżeli osoba czuje, że sobie nie radzi, że te sposoby, które do tej pory wykorzystywała, nie działają albo z jakiegoś powodu przestały działać, powinna zdecydować się na psychoterapię. Przed wyborem specjalisty warto spróbować określić, co jest naszym problemem. Warto sobie zadać pytanie: z jakim problemem idę do terapeuty i z jakimi trudnościami zmagam się na co dzień" – tłumaczy Marta Osińska-Białczyk, psycholog, terapeuta Poradni Co tam? Psychoterapia bliska Tobie.

Kto może znaleźć pomoc u psychoterapeuty? Na to pytanie odpowiada Monika Perkowska, psycholog dziecięcy, założycielka Poradni „Co tam? Psychoterapia bliska Tobie”: „Każdy, kto chciałby polepszyć komfort swojego życia lub wie, że coś go przytłacza czy chciałby poznać mechanizmy swoich działań – dlaczego zachowuje się w jakiś określony sposób. Dbając o samego siebie, tak jak chodzimy do fryzjera, do lekarza, warto pójść na terapię, aby samemu ze sobą się lepiej poczuć”.

Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że potrzebujemy pomocy

W życiu każdego człowieka zdarzają się sytuacje, z którymi trudno jest samemu sobie poradzić. Niektóre z sygnałów, które odbieramy z własnego zachowania, oznaczają, że coś jest nie tak. O tym, że potrzebujemy pomocy psychologicznej, mówią nam też okoliczności, które powiązane są z naszym stanem emocjonalnym:

- boisz się jeździć autobusem,

- problemy w nocy nie dają Ci spać,

- pewne nawyki utrudniają Ci codzienne funkcjonowanie, np. zbyt częste mycie rąk.

To są pierwsze oznaki, mówiące o tym, że może warto porozmawiać ze specjalistą.

Jak przebiega psychoterapia?

Istnieje wiele mitów dotyczących spotkania z psychologiem. Często to właśnie przez powszechne stereotypy boimy się zgłosić po pomoc. Warto wybrać takiego specjalistę, który pomoże pokonać trudności nie tylko w profesjonalny sposób, ale będzie przy tym zaangażowany. Spotkanie z terapeutą to swobodna, luźna i pełna zrozumienia rozmowa, która powinna przebiegać w miłej, przyjaznej atmosferze. Terapeuta powinien wysłuchać naszych problemów, stawianych sobie celów i wspierać nas w drodze do przezwyciężenia trudności.

"Psychoterapia to przede wszystkim rozmowa z kimś, kto jest kompetentny w tym, żeby pomagać i robi to w sposób profesjonalny, ale jednocześnie w miłej, niezobowiązującej atmosferze. Nie jest to przyjaciółka, nie jest to mama, ale ktoś bliski w sensie emocjonalnym i relacyjnym. To specjalistyczna pomoc polegająca głównie na rozmowie. Tak naprawdę najczęściej terapeuta podąża za swoim klientem, czyli patrzy na to, czego ta osoba oczekuje, z czym przychodzi. Warto zwrócić uwagę, że terapia to często górki i dołki – klient musi coś przeżyć, rozbić na małe części, żeby je potem poskładać, aby poczuł się lepiej" – mówi Monika Perkowska.

Często jeszcze przed zgłoszeniem się na konsultacje klient zadaje sobie pytanie, jak długo będzie trwała psychoterapia i ile czasu minie, zanim poczuje on się lepiej. Monika Chrapińska-Krupa, psycholog, terapeuta Poradni Co tam? Psychoterapia bliska Tobie tłumaczy: "Czas trwania psychoterapii jest bardzo indywidualną kwestią – wszystko zależy od problemu oraz tego, jak osoba pomiędzy sesjami pracuje w domu – wdraża pewne umiejętności i ma wgląd w siebie. Ważne, aby być systematycznym, bowiem sesje rzadziej niż raz na dwa tygodnie nie są już psychoterapią, ale jedynie wsparciem".

Jak wybrać psychoterapeutę?

Dla wielu osób liczy się, kim będzie terapeuta – czy będzie to kobieta, czy mężczyzna, oraz w jakim wieku. Niektórzy uważają, że ktoś młody nie może być terapeutą osoby, która jest od niego starsza. Albo odwrotnie – niektórzy mają poczucie, że osoba młodsza ma świeższe, szersze spojrzenie na ogląd sytuacji klienta. Jak rozwiać nasze obawy?

"Najważniejsze, aby pójść na konsultację i zobaczyć, jak się czujemy w kontakcie z danym terapeutą. Może się bowiem okazać, że terapeuta nam nie pasuje – tak samo działamy z resztą, wybierając swoich znajomych czy przyjaciół. Od pierwszego kontaktu z terapeutą osoba powinna czuć, że chce wrócić na kolejne spotkanie. Mimo, że to ekspert z doświadczeniem, jeżeli nam nie odpowiada, warto rozważyć wizytę u innego specjalisty" – radzi Marta Osińska-Białczyk.

Pomoc terapeuty to nie tylko wsparcie w radzeniu sobie z problemami, to również otwarcie się na własny rozwój oraz nauka o samym sobie. Psychoterapia prowadzona przez wykwalifikowanego, zaangażowanego i przyjaznego specjalistę pomaga rozwiązać problem oraz odnaleźć drogę do pokonania swoich zmartwień. Poradnię „Co tam? Psychoterapia bliska Tobie” tworzy zespół doświadczonych praktyków – psychologów, psychoterapeutów i psychiatrów. To miejsce, w którym każdy poczuje miłą atmosferę oraz profesjonalne wsparcie.

Źródło: Materiały prasowe

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz