Podawaj dzieciom więcej RYB!

O tym, od kiedy można podawać dzieciom ryby oraz jakie gatunki należy spożywać, podpowiada Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia, ekspert programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo".

a

Ile ryb zjada przeciętny Polak? Jak często uwzględniać ryby w swoim jadłospisie?

Agnieszka Piskała: Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie ryb przynajmniej dwa razy w tygodniu. Niestety Polacy średnio spożywają rybę raz na dwa tygodnie, wyjątkiem są święta Bożego Narodzenia. W sumie spożywamy ok. 13 kg rocznie, a średnia w UE wynosi 22 kg. A ryby to przede wszystkim źródło łatwo przyswajalnego białka, które może być wprowadzone do diety dziecka już w okolicach 5 miesiąca życia. Dzieciom wystarczy jedna lub dwie porcje tygodniowo.

Jak Polacy przygotowują ryby?

AP: Problem tkwi w tym, że Polacy nie potrafią przygotowywać zdrowo ryb. Najczęściej przygotowują wersję smażoną w panierce, która jest bardzo kaloryczna i dostarcza nawet o 30% więcej kalorii ze względu na wchłonięty tłuszcz. Najlepszą metodą jest gotowanie ryby na parze lub upieczenie zawiniętej w pergamin, co sprawi, że posiłek będzie lekkostrawny i niskoenergetyczny. Dla poprawy smaku warto dodać aromatyczne zioła czy plasterki cytryny. Dobrym rozwiązaniem jest również ryba duszona, ale także śledź przygotowany na różne sposoby czy pasta z makreli - będą doskonale smakować.

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz