Topinambur i WĘŻYMORD

Czy to imiona postaci z jakiejś bajki dla dzieci? Nie, to obok pasternaku i jarmużu nazwy zapomnianych warzyw, które powinnaś wykorzystywać w swojej kuchni - z korzyścią dla zdrowia całej rodziny!

mama i dziecko

Kilkadziesiąt lat temu warzywa takie jak topinambur, wężymord, pasternak czy jarmuż gościły regularnie w diecie Polaków. Nasze babcie potrafiły upichcić z nich prawdziwe rarytasy. Te tajemnicze dziś nazwy z łatwością odnajdziemy w starych, polskich książkach kucharskich. Dlaczego do nich nie zajrzeć? Zapomniane jarzyny, ze względu na swoje niezwykłe właściwości, wracają do łask. Z jakich powodów warto sięgać po te modne warzywa radzi Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia w programie edukacyjnym „Żyj smacznie i zdrowo”.

Dlaczego zapomnieliśmy o warzywach, które teraz przeżywają swoją drugą świetność?

Agnieszka Piskała: Jako głównego winowajcę możemy wskazać po prostu czas. Z biegiem lat zmienia się moda na wszystko, również na naszą kuchnię. Po drugiej wojnie światowej, powszechnie uprawiany pasternak zamieniono na popularnego ziemniaka, a jarmuż na znaną nam dobrze kapustę. W czasach komunizmu, topinambur, wężymord czy wspomniany wcześniej pasternak były składnikami pasz zwierzęcych ze względu na swe niezwykłe wartości odżywcze. Współcześnie zapomina się już nawet o samej kulturze gotowania. Zabiegani, zapracowani ludzie sięgają po niezdrowe, szybkie dania, przez co zapominają o rodzinnych potrawach i wypierają tradycje kulinarne. Warto zatrzymać się na chwilę w codziennym biegu i przygotować posiłek „jak u mamy”.

Niezwykłe wartości odżywcze? Co takiego kryją w sobie te zapomniane warzywa, co mogłoby skłonić nas do sięgnięcia po nie? Kiedy są dostępne?

Agnieszka Piskała: Korzyści, które przyniesie nam spożywanie wspomnianych warzyw jest o wiele więcej niż sobie wyobrażamy. Pomijając oczywiste walory smakowe, warto wspomnieć o ponadprzeciętnych wartościach odżywczych. Przykładowo jarmuż jest uważany za superfood, czyli za produkt o bardzo wysokiej zawartości składników korzystnie wpływających na nasz organizm, za tak zwaną „bombę witaminową”. Sezon na niego właśnie trwa, więc warto wybrać się do pobliskiego sklepu. Jarmuż jest warzywem z rodziny kapustowatych, ma piękne zielone liście w których kryje się bardzo dużo chlorofilu, karotenu, witaminy E czy witamin z grupy B. Jeden kubek surowego jarmużu to aż 70% naszego dziennego zapotrzebowania na witaminę C! Ponadto jarmuż zawiera błonnik, magnez, cynk, żelazo, wapń oraz luteinę, która wpływa na poprawę wzroku. Umieszczenie jarmużu w naszej diecie to z pewnością dobry pomysł, ale musimy pamiętać, że jedzenie jego dużej ilości spowalnia wchłanianie jodu, na co powinny uważać osoby z tarczycą. To warzywo zawiera również szczawiany, więc zbyt duże spożycie nie jest wskazane z kolei dla ludzi, którzy mają problemy z kamieniami nerkowymi typu szczawianowego.

Dalej przeczytaj, jakie warzywo kryje się pod egzotycznie brzmiącą nazwą topinambur.

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz