Ciążowe problemy z kręgosłupem

Przytycie kilkunastu kilogramów w czasie ciąży stanowi dla kręgosłupa ogromne obciążenie. Zobacz, co powinnaś robić, aby zniwelować ból pleców.

ciąża

Kręgosłup składa się z 33 lub 34 kręgów, między którymi znajdują się gąbczaste, choć twarde krążki międzykręgowe. Amortyzują one wstrząsy i zapewniają ruchomość sąsiadującym z nimi kręgom. Dopóki przytroczone do kręgów mięśnie są mocne, kręgosłup trzyma się w pionie i jest sprawny. CiĄŻa jednak powoduje, że w organizmie kobiety zachodzą zmiany, które burzą tę równowagę.

Przede wszystkim ciężarna kobieta przybiera na wadze średnio ok. 10-12 kilogramów, a dodatkowy ciężar nie jest rozłożony w ciele równomiernie, lecz umiejscowiony w jednym punkcie. Zmienia to całkowicie środek ciężkości ciała i powoduje, że kobieta z każdym kolejnym miesiącem coraz bardziej odchyla górną połowę ciała do tyłu. Wygięcie takie z kolei prowadzi do krzywizny kręgosłupa.

Dodatkowo w III trymestrze ciąży kobiecy organizm wytwarza hormon rozluźniający więzadła kręgosłupa oraz mięśnie przykręgosłupowe. Relaksyna doprowadza zatem do zwiotczenia tych partii ciała i tracą one swą sprężystość.

Wszystkie te czynniki powodują, że przyszła mama zaczyna odczuwać bóle pleców, drętwienie kończyn oraz skurcze łydek. Jak zatem zapobiec tym przykrym dolegliwościom?

Kontroluj wagę

Każda przyszła mama miewa zachcianki kulinarne i często im ulega, tłumacząc się przed sobą, że "przecież musi jeść za dwoje”. Ważne jednak, aby we wszystkim zachować umiar. CzŁowiek, ważący 70 kg, w pozycji leżącej obciąża swój kręgosłup ciężarem 25 kg. W czasie leżenia na boku obciążenie to wzrasta do 75 kg! Każdy dodatkowy kilogram ciała zwiększa zatem nacisk na kręgosłup średnio o 8 kg! Przyszła mama powinna więc o tym pamiętać i w miarę możliwości starać się kontrolować swoją wagę.

 

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz