Co i jak jeść, kiedy spodziewasz się dziecka - porady dietetyczki

Posiłki spożywane podczas tych szczególnych 9 miesięcy powinny być przede wszystkim odpowiednio zbilansowane.

ciąża

`Nałóż sobie jeszcze kawałek tortu, teraz musisz jeść za dwoje!` Słyszałyście kiedyś taką zachętę? Pora obalić mit podwójnej porcji. Ciąża to okres jedzenia dla dwojga, a nie za dwoje! Dowiedz się z artykułu, jak powinny wyglądać teraz Twoje śniadania, obiady i kolacje.

Posiłki spożywane podczas tych szczególnych 9 miesięcy powinny być przede wszystkim odpowiednio zbilansowane. Dobrze skomponowana dieta, bogata w witaminy i składniki odżywcze, ma znacznie nie tylko dla prawidłowego rozwoju płodu, ale może też mieć duży wpływ na późniejsze życie naszego dziecka. Dobrze odżywiając się w ciąży możesz na przykład zapobiec występowaniu alergii pokarmowych u maluszka. Na jakie produkty zatem powinnyśmy zwrócić szczególną uwagę podczas codziennych zakupów?

Warto podkreślić, że ciąża to „czas gromadzenia zapasów”, składających się z witamin, składników mineralnych oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które będą potrzebne organizmowi do wytwarzania pełnowartościowego mleka w czasie laktacjiwyjaśnia dr Katarzyna Okręglicka, dietetyk z Uniwersytetu Warszawskiego – Do niedawna funkcjonowało nieprawidłowe przekonanie, że kobieta w ciąży powinna jest dwa razy więcej niż zwykle, czyli około 4 tysięcy kalorii. To zdecydowanie za dużo!  Zapotrzebowanie na energię wzrasta tylko o 360 kalorii dziennie w II trymestrze ciąży i o 475 w III trymestrze.

Trzeba jednak pamiętać o tym, aby tych dodatkowych kalorii nie uzupełniać przez bezkarne podjadanie czekoladowych batoników. Zamiast sięgania po słodkie przekąski, powiększmy nasz jadłospis o 200 g warzyw, 100 g owoców i produktów mlecznych oraz 70 g mięsa. W III trymestrze dodajmy do tego kromkę chleba.

Uwaga na wagę

Często zdarza się, że zaburzenia wagi u kobiet w czasie ciąży mają zły wpływ na stan zdrowia dziecka. Gdy nasz wskaźnik masy ciała (BMI) jest niewystarczający, może skutkować to niedoborem masy ciała u noworodka. Dlatego gdy jesteśmy zbyt chude, warto, po zasięgnięciu rady lekarza, jeść nieco bardziej kalorycznie. Odwrotna zasada obowiązuje kobiety, które przed zajściem w ciążę cierpiały na nadwagę lub otyłość. Bilans dodatkowych kilogramów przybieranych podczas 9 miesięcy powinien być mniejszy niż u kobiet z niedowagą lub idealnym BMI, bowiem mogą prowadzić do pojawienia się cukrzycy ciążowej, nadciśnienia indukowanego ciążą oraz stanu przedrzucawkowego. Istnieje także prawdopodobieństwo wystąpienia komplikacji podczas porodu, poprzez zbyt wysoką wagę dziecka, prowadzącą do konieczności wykonania cesarskiego cięcia. 

Jak zatem powinna zmieniać się nasza waga podczas ciąży? - Kobiety z niedowagą powinny przytyć maksymalnie 18 kilogramów, te z prawidłowym BMI do 16, natomiast panie cierpiące na nadwagę, nie powinny przekroczyć granicy 11 kilogramów - wyjaśnia dr Okręglicka. 

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz