Jesteś w ciąży? DBAJ o swój KRĘGOSŁUP

Podczas ciąży przybywa Ci kilkanaście kilogramów. Pomyśl, jak duży to balast dla Twojego kręgosłupa. Przeczytaj, jakich zasad powinnaś przestrzegać, by podczas ciąży zbytnio go nie nadwyrężać i nie odczuwać dotkliwego bólu.

kręgosłup

Kręgosłup składa się z 33 lub 34 kręgów, między którymi znajdują się gąbczaste, choć twarde krążki międzykręgowe. Amortyzują one wstrząsy i zapewniają ruchomość sąsiadującym z nimi kręgom. Dopóki przytroczone do kręgów mięśnie są mocne, kręgosłup trzyma się w pionie i jest sprawny. Ciąża jednak powoduje, że w organizmie kobiety zachodzą zmiany, które burzą tę równowagę.

Przede wszystkim ciężarna kobieta przybiera na wadze średnio ok. 10-12 kilogramów, a dodatkowy ciężar nie jest rozłożony w ciele równomiernie, lecz umiejscowiony w jednym punkcie. Zmienia to całkowicie środek ciężkości ciała i powoduje, że kobieta z każdym kolejnym miesiącem coraz bardziej odchyla górną połowę ciała do tyłu. Wygięcie takie z kolei prowadzi do krzywizny kręgosłupa.

Dodatkowo w III trymestrze ciąży kobiecy organizm wytwarza hormon rozluźniający więzadła kręgosłupa oraz mięśnie przykręgosłupowe. Relaksyna doprowadza zatem do zwiotczenia tych partii ciała i tracą one swą sprężystość.Wszystkie te czynniki powodują, że przyszła mama zaczyna odczuwać bóle pleców, drętwienie kończyn oraz skurcze łydek. Jak zatem zapobiec tym przykrym dolegliwościom?

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz