Wielu rodziców nieświadomie uzależnia swoje dzieci [FILM]

Ten film cieszy się dużą popularnością w mediach społecznościowych.

cukier w diecie dziecka

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by dzienne spożycie cukru nie było większe niż 25 g, czyli około 6 łyżeczek do herbaty.  Maksymalne dawki cukru w zależności od wieku dziecka to: 4-6 lat - 19 g, 7-10 lat - 24 g, 11 lat i starsze - 30 g. W kwestii niemowląt i małych dzieci ta norma jest jeszcze mniejsza. Przekraczanie tych norm może doprowadzić do otyłości, chorób serca, problemów z zębami i ogólnej złej kondycji fizycznej.

Te rekomendacje dotyczą nie tylko dosypywanego cukru, ale i tego ukrytego, który spożywamy na co dzień w słodyczach, daniach typu instant i żywności przetworzonej. Warto wiedzieć, jak reaguje nasz organizm, gdy dostarczymy mu za dużo cukru i jakie mogą być tego konsekwencje.

Normy a rzeczywistość

Według danych GUS w Polsce średnie spożycie cukru na osobę wynosi aż 115 g dziennie, czyli pokrywa ok. 20% dziennego zapotrzebowania na energię. To prawie 5 razy więcej niż zalecenia WHO. Choć daleko nam jeszcze do Amerykanów, to taki wynik stawia nas w niechlubnej czołówce Europy. Ten problem dotyczy również najmłodszych. Jak pokazują badania, aż 80% dzieci w wieku 1-3 spożywa za dużo cukru. Nadmiar tego składnika w diecie dziecka może bardzo niekorzystnie wpłynąć na jego rozwój i zdrowie również w przyszłości. W ciągu 1000 pierwszych dni życia, już od poczęcia, programuje się metabolizm oraz kształtują się nawyki, które mają wpływ na wybory żywieniowe w dorosłym życiu. Oznacza to, że jeżeli dziecko od najmłodszych lat będzie spożywać słodkie produkty lub dodatkowo dosładzane posiłki czy napoje, najprawdopodobniej również chętnie będzie po nie sięgało jako dorosły.

W wielu przypadkach nie chodzi o karmienie dziecka słodyczami, ale brak świadomości, że cukier czai się w wielu produktach, a szczególnie tych przeznaczonych dla dzieci. Cała masa produktów pozornie zdrowych jest dosładzana. Produkty zawierają znaczne ilości cukru w postaci sacharozy, dekstrozy, melasy, syropu glukozowo-fruktozowego lub innych wynalazków, za którymi kryją się jedynie szkodliwe puste kalorie. Tego właśnie cukru należy się wystrzegać.

"Razem możemy zmieniać wszystko" - mówi Dan Sweeney, trener, dietetyk, twórca filmu, który ma skłaniać do refleksji.

Cukier jest potrzebny składnikiem do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pamiętaj jednak, że dobra dieta, owoce, warzywa, kasze itd. dostarczą organizmowi naturalnych cukrów, potrzebnych nam węglowodanów w ilości wystarczającej.

Kochane Mamy, czytajcie przede wszystkim etykiety! Rozszerzając dietę malucha, zadbaj o zdrowe nawyki, a słodkości zostawcie na koniec. Na pewno wasze dziecko nie bezie wolne od słodyczy, ale kształtując właściwe nawyki Wasz maluch, gdy dorośnie, chętniej sięgnie po jabłko niż lizaka.

Zobacz koniecznie film. Bardzo obrazowo pokazuje jak wygląda śniadanie w wielu domach >>>

 

Komentarze (1)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

mikasa
2017-05-24 21:19:26

Wcale sie nie dziwie jak znalezienie kaszki bez cukru dla kilku miesiecznego dziecka to cud. Oczywiscie ze sa ale wiekszosc zawiera cukier. Po co takiemu dziecku dosladzac skoro nie zna smaku cukru. Zamiast gotowego syfu w kubeczku patrz jogurcik dla dzieci wysyarczy zwykly jogurt i garsc owocow a zamiast soczkow woda. To my wprowadzamy nasze maluchybw swiat smakow, wiec po co od razu psuc im smak.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz