Jak zapewnić dziecku zdrowie?

Rodzice powinni zadbać o prawidłowy rozwój dziecka. Niezbędnymi do tego elementami są: prawidłowo zbilansowana dieta, odpowiednia porcja ruchu oraz zabawa. 

malluch

- W komponowaniu diety dzieci najlepiej kierować się zaleceniami ekspertów ds. żywienia. W przystępny sposób zostały one przedstawione w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. U jej podstawy – zaraz po aktywności fizycznej - znajdują się warzywa i owoce, ponieważ m in. stanowią świetne źródło witamin oraz składników mineralnych, niezbędnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju młodego organizmu. Poza tym na talerzu dzieci powinny pojawić się: produkty zbożowe, najlepiej ciemne pieczywo, kasze czy płatki, nabiał, a także chude mięso, rośliny strączkowe oraz tłuszcze, zwłaszcza te roślinne. Ważne, by wszystkie występowały w odpowiednich, przedstawionych w Piramidzie proporcjach. Dzieci powinny jeść 4-5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu. Bilans energetyczny ma duże znaczenie w ich prawidłowym sposobie odżywiania. Oznacza on, że danego dnia należy zapewnić dziecku z pożywieniem tyle energii, ile będzie mu potrzebne. Trzeba wziąć pod uwagę zarówno jego wiek, jak i planowane na dany dzień zajęcia, np. jeśli będzie miało dużo ruchu będzie tej energii potrzebowało więcej - wyjaśnia Blanka Mellova, kierownik Centrum ds. Żywienia, Zdrowia i Wellness w Nestlé Polska.

Zbilansowana dieta

Jednym z najważniejszych posiłków dnia jest śniadanie, które zapewni dziecku porcję energii na najbliższe godziny. Przygotowanie pełnowartościowego śniadania jest proste i nie zajmuje dużo czasu. Wystarczą ulubione płatki, polane np. jogurtem, z dodatkiem owoców czy orzechów. To posiłek, który nawet kilkuletnie dziecko jest w stanie przygotować samodzielnie. Dzięki temu uczy się ono samodzielności, jak też wykształca nawyki związane z prawidłowym sposobem odżywiania.

– Należy także pamiętać o właściwym nawodnieniu, czyli o płynach. Dziecko powinno ich pić ok. 1-1,5 litrów dziennie. Warto u dzieci wyrobić nawyk sięgania po wodę, która najlepiej nawodni organizm. – mówi Blanka Mellova.

Jak to zrobić? Z młodszymi można np. wspólnie pomalować szklanki farbkami do szkła w kolorowe wzory. Z kolei starsze dzieci mogą podjąć wyzwanie i np. zaznaczać na butelce z wodą ile danego dnia jej wypiły. 

- Bardzo ważne jest także dawanie przykładu. Najlepiej zatem, aby dziecko widziało, że sami sięgamy po wodę. Pakujmy ją również do plecaka szkolnego i zabierajmy na rodzinne wycieczki. Z kolei prawidłowo skomponowane posiłki najlepiej spożywać jak najczęściej razem, całą rodziną – podsumowuje ekspert.

Zdrowie przyszłych pokoleń, to odpowiedzialność nie tylko rodziców, ale i wychowawców.

– W dzieciństwie kształtują się nawyki, zwykle towarzyszące nam także w dorosłym życiu. To bardzo ważny okres w życiu człowieka. Sposób odżywiania oraz wzorce, z których czerpie dziecko, mają ogromny wpływ na jego zdrowie, zarówno w danym momencie życia, jak też w przyszłości - podkreśla Blanka Mellova.

 

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz