Jakie witaminy najczęściej zalecają lekarze kobietom w ciąży? Zobacz!

Zdrowa dieta w okresie ciąży nie tylko korzystnie oddziałuje na stan zdrowia przyszłej mamy, ale ma także niebagatelny wpływ na prawidłowy rozwój płodu. Nie zawsze jednak wraz z pożywieniem można dostarczyć wszystkie niezbędne składniki odżywcze, dlatego codzienny jadłospis należy uzupełnić o preparaty witaminowe. Sprawdź, jakie suplementy są zalecane kobietom w ciąży.

witaminy i suplementy w ciąży

W tym szczególnym czasie znacząco wzrasta zapotrzebowanie na niektóre substancje, m.in. na cholinę, kwas foliowy, witaminę D3 i DHA, dlatego suplementacja może okazać się koniecznością. Regularne przyjmowanie preparatów witaminowych pomoże uniknąć niedoborów, które często odbijają się niekorzystnie nie tylko na stanie zdrowia ciężarnej, ale i na rozwoju dziecka.

Foliany

Odpowiedni poziom folianów w organizmie kobiety warunkuje prawidłowy rozwój płodu: zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej, rozszczepu wargi i podniebienia, a nawet zespołu Downa. W przypadku zaburzeń metabolizmu folianów może dojść do pojawienia się wielu powikłań ciążowych, np. poronienia, zahamowania wewnątrzmacicznego wzrastania płodu czy stanu przedrzucawkowego.

Zgodnie z najnowszymi rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dzienna dawka folianów powinna zależeć przede wszystkim od tego, czy u kobiety stwierdzono niskie, czy wysokie ryzyko wystąpienia wad płodu i powikłań ciążowych.

W zależności od poziomu ryzyka zalecana dobowa dawka folianów wynosi:

- dla grupy niskiego ryzyka: 0,4 mg,

- dla grupy pośredniego ryzyka (czyli kobiet, które cierpią m.in. na cukrzycę przedciążową, otyłość czy niektóre choroby układu pokarmowego i u których najbliższych krewnych występowały wady płodu): 0,8 mg (w tym aktywne foliany i witamina B12),

- dla grupy wysokiego ryzyka (kobiet, u których rodziców lub potomstwa występowały wady cewy nerwowej): 5 mg (w tym aktywne foliany i witamina B12) w okresie przedkoncepcyjnym i w I trymestrze oraz 0,8 mg w pozostałych okresach ciąży.

W związku z tym, że codzienna dieta tylko częściowo zaspokaja zapotrzebowanie organizmu na foliany, konieczna jest suplementacja. Należy jednak zwrócić uwagę na to, by preparat dostarczał optymalnej dawki kwasu foliowego – najlepiej wraz z witaminą B12.

Warto pamiętać, że przyjmowanie kwasu foliowego należy rozpocząć jeszcze w okresie przedkoncepcyjnym. Zgodnie z najnowszymi wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników – co najmniej 12 tygodni przed zapłodnieniem.

Cholina

Cholina (witamina B4), mimo że odgrywa bardzo ważną rolę w okresie ciąży, nadal jest niedoceniana  – świadczą o tym chociażby statystyki: szacuje się, że problem niedoboru tego składnika może dotyczyć nawet 90% kobiet.

Odpowiedni poziom choliny w organizmie ciężarnej:

- zmniejsza ryzyko wad cewy nerwowej płodu,
- ogranicza ryzyko uszkodzeń DNA,
- wspiera prawidłowy rozwój struktur mózgu płodu,
- zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia u przyszłej mamy stanu przedrzucawkowego,
- korzystnie wpływa na funkcjonowanie jej wątroby.

Zgodnie z rekomendacjami amerykańskiego Institute of Medicine dzienne zapotrzebowanie na cholinę u kobiet w ciąży wynosi 450 mg. Tymczasem wśród Polek średnie dzienne spożycie tej witaminy ogranicza się do 379 mg.

Aby pokryć dobowe zapotrzebowanie wyłącznie dietą, należałoby spożyć ok. 2 kg szpinaku lub 1,5 kg tuńczyka – nie jest to realne, dlatego lekarze zalecają przyjmowanie choliny. Preparaty ją zawierające są obecnie często polecane przyszłym mamom.

Witamina D3

W organizmie człowieka dochodzi do biosyntezy witaminy D3 pod wpływem promieni słonecznych. Proces ten powinien pokryć nawet do 100% zapotrzebowania organizmu – warunkiem jest niestosowanie kremów z filtrem UV i co najmniej 30-minutowa ekspozycja na słońce. Jednak konieczność ochrony skóry przed szkodliwym promieniowaniem oraz unikania nadmiernego opalania sprawiają, że od lat zauważalne są niedobory witaminy D3 – szczególnie u kobiet w ciąży.

Zgodnie z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników kobiety ciężarne oraz karmiące powinny przyjmować witaminę D3 w dawce 2000 IU na dobę. Jej niedobór może prowadzić do zaburzeń gospodarki mineralno-wapniowej i fosforowej, czego skutkiem jest osteopenia, a następnie osteoporoza. Ponadto zbyt niski poziom tej witaminy w organizmie może zwiększać ryzyko cukrzycy ciążowej oraz skutkować pojawieniem się poważnych powikłań na skutek waginozy bakteryjnej.

Biorąc pod uwagę wytyczne ekspertów, należy szukać preparatów z choliną, folianami i witaminą B12 dostarczających optymalne dawki tych substancji. Dobrym rozwiązaniem może okazać się m.in. Prenatal UNO – suplement zawierający wyselekcjonowane dawki składników aktywnych, m.in. 125 mg choliny oraz 0,8 mg folianów (kwasu foliowego i jego zmetylowanej formy) wraz ze zmetylowaną postacią witaminy B12. Uzupełnienie suplementacji o preparaty z witaminą D3 może dodatkowo wspomóc prawidłowy rozwój płodu.

Komentarze (9)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Celina
2018-10-17 20:45:32

To , że są pozbawione zapachu ryby to ogromna zaleta. ja też nie należę do fanów ryb, a tym bardziej ich zapachu a tym bardziej będąc w ciazy, kiedy te zapachy sa zdecydowanie nasilone.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Lucyna
2018-09-23 23:34:36

Nie znoszę zapachu ryb, przez co jem ich bardzo mało. Dlatego zaczęłam łykać DHA w tabletkach, jednak zawsze czułam smak i zapach ryby. Lekarz polecił mi więc Pregna 250 DHA, ponieważ nie mają one charakterystycznego rybiego posmaku. Sprawdziłam i rzeczywiście są w porządku ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Isia
2018-10-07 16:53:02

Ja też miałam problem z rybami, strasznie mi śmierdziały. Lekarz także mi zarekomendował pregnę 250dha i czuję się po niej świetnie, a do tego mam pierwszorzędne wyniki :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Beza
2018-10-17 20:47:39

Brałaś tylko 250dha czy coś jeszcze? Oprócz supli coś jeszcze robisz specjalnego, czy zyjesz jak dotąd?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Mania
2018-06-22 08:55:16

Mój lekarz jest zdania, że nie ma co przesadzać z witaminami, lepiej trzymać zdrową dietę, jeść warzywa i owoce, a suplementować tylko to, co w diecie cieżko dostarczyć. Mi np. polecił witaminy mama DHA premium, w składzie mają kwas foliowy, kwasy DHA, witaminę D, magnez i jod. Brałam je przez cała ciążę i swietnie się czułam

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
renia
2018-09-23 15:03:37

prawda, co za dużo to niezdrowo. czasami mi się wydaje, że z tą choliną to tylko chwyt marketingowy. przecież cholina jest syntezowana przez nasz organizm w razie niedoboru. lepiej wybrać suplementy, które jej nie zawierają. ja stawiam na pregne

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Kusia
2018-10-05 20:26:49

Cholina to moim zdaniem zwykły chwyt marketingowy, bo niby dlaczego PTG o tym nie mówi? Tylko TVN? :D

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Isia
2018-10-07 16:50:23

I prawidłowo. Z tą choliną to zrobił się jakiś niezdrowy trend, na który wszyscy się łapią. Lepiej uważnie czytać, i rozmawiać z lekarzem, zanim się po nią sięgnie, bo zwyczajnie nie warto.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Celina
2018-10-17 20:46:51

Masz rację,Isia. Nie ma co ryzykować swoim zdrowiem , przyjmując coś co nie jest nam konieczne, a skoro nie jest rekomendowane przez ptg to już w ogóle lepiej nie tykać.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz