5 pomysłów na zdrową pizzę dla dziecka

Maluchy kochają pizzę. Jeżeli jako odpowiedzialny rodzic chcesz im ją serwować w zdrowej wersji, oto kilka inspiracji, które Ci w tym pomogą.

Pizza pizzy nierówna. Czym innym jest ociekająca tłuszczem pizza z serem w rantach i mnóstwem tłustych dodatków, a czym innym ta na cienkim cieście z warzywami i chudym mięsem. Co najważniejsze: obie wersje mogą być równie smaczne dla Twojego malucha. Oznacza to, że zawsze możesz wybrać zdrowszą opcję – zarówno, gdy wybierasz się do dobrej pizzerii, np. takiej jak Biesiadowo, jak i gdy tworzysz własną pizzę w domu.

 

Cienkie ciasto jest zawsze lepszą opcją od grubego

To ciasto jest źródłem największej ilości węglowodanów prostych w całym daniu, a te warto sobie ograniczyć. Zarówno więc, jeżeli wybierasz się do pizzerii, jak i kiedy tworzysz własne danie, zadbaj o to, by ciasto nie było zbyt grube. Istotny jest również jego skład. Ciasto możesz przygotować zarówno tradycyjnie, sięgając po mąkę typu 00, jak w wersji, która będzie bardziej „fit” – tj. z dodatkiem mąki z pełnego przemiału.

Pamiętaj: Twój maluch będzie bardziej skłonny do tego, aby skosztować pizzy na mące orkiszowej czy żytniej, jeśli na co dzień serwujesz mu również pełnoziarniste (i zdrowsze) pieczywo. A jeżeli chcesz dopiero wprowadzić produkty pełnoziarniste do jego diety, pizza może być dobrym początkiem.

Jeżeli chcesz jeszcze bardziej poeksperymentować ze zdrowym ciastem, sprawdź również przepisy na te przygotowywane na bazie kaszy jaglanej czy komosy ryżowej, a także z dodatkiem otrąb. Odpowiednio przygotowane, będą i smaczne, i zdrowe.

 

Zamiast tłustych dodatków – zdrowe warzywa

Gdy chodzi o dodatki, unikaj przede wszystkim tych najtłustszych – np. salami, boczku czy tłustych kiełbas. Z powodzeniem możesz je zastąpić zdrowszym białym mięsem czy chudą wędliną – np. lubianym przez dzieci i dość bezpiecznym kurczakiem lub szynką drobiową. Ale to nie mięso na pizzy powinno być najważniejsze. Na pizzy dla malucha główną rolę powinny odgrywać warzywa. To najzdrowszy element tego posiłku. Nie szczędź więc pomidorów, papryki, cukinii czy bakłażana oraz cebuli. Całość możesz również posypać rukolą – o ile Twój maluch lubi jej smak.

 

Zdrowsze sosy do pizzy

Lubicie sosy do pizzy? Jeśli tak, nie zdawaj się na gotowe mieszanki. Dobry sos czosnkowy czy pomidorowy możesz przygotować samodzielnie. Jak?

  • Czosnkowy z gęstego jogurtu greckiego (zamiast majonezu!), czosnku przeciśniętego przez praskę i szczypty soli.
  • Pomidorowy – z koncentratu z dodatkiem ziół (np. bazylii i oregano) oraz szczypty soli. Kilka minut pracy wystarczy, aby zapomnieć o konserwantach.

Pamiętaj: w ten naturalny sposób przygotowują sosy również szefowie kuchni w pizzeriach takich jak Biesiadowo. Odtwórz więc zdrowy smak! Twojemu dziecku również się spodoba. A jeśli macie ochotę również na odrobinę pikantniejsze sosy – wystarczy do tego przyrządzonego własnoręcznie dodać odrobinę płatków chilli lub kilka kropel tabasco.

 

Ucz dziecko nowych smaków

Wiele dzieci z niechęcią reaguje na nowe smaki w serwowanych im daniach. Co zatem z bardziej „egzotycznymi” składnikami, których pociecha nie zna? Czy na pizzy dla malucha mają one swoje miejsce? I tak, i nie. Wszystko zależy od tego, jak zaprezentujesz dziecku nowe smaki.

Możesz potestować, ale obserwując uważnie reakcje dziecka. Metoda małych kroczków jest wskazana. Na początek do znanego i lubianego składu pizzy (np. sos pomidorowy, ser mozzarella, pieczarki i chuda szynka) dodaj jeden nowy składnik w niewielkiej ilości – np. kilka plasterków oliwek. Jeśli zadziała, możesz zacząć zdrowo poszerzać horyzonty kulinarne dziecka, krok po kroku otwierając je na zdrowe i smaczne składniki. W ten sposób możesz też zaproponować maluchowi odrobinę sera gorgonzola, kapary, a nawet… anchois. Jeżeli w domowej pizzy ta próba przebiegnie pozytywnie, możesz bez wahania wybrać się do pizzerii takich jak Biesiadowo i wybrać z menu nieco odważniejszą propozycję dla całej rodziny.

 

Wygląd ma znaczenie

Zatroszcz się o prezentację pizzy. Jej roli nie da się przecenić, zwłaszcza dla małych niejadków. Jeśli Twoje dziecko stroni od jedzenia, ciekawie prezentujące się danie może być dobrą kartą przetargową. Ułożone w domek czy słoneczko dodatki na cieście na pewno zachęcą je do skosztowania kilku kęsów, a może nawet więcej.

Na koniec pamiętaj o najważniejszym: choć pizza może być całkiem zdrowym daniem, pod warunkiem, że jest odpowiednio przygotowana, to nie powinna stanowić podstawy diety Twojego dziecka. Sięgaj więc po nią np. podczas domowych imprez, rodzinnych spotkań czy kinderbalów. Na co dzień jednak zatroszcz się o urozmaiconą dietę dziecka. Wtedy jedzenie zawsze będzie dla niego zdrową przyjemnością.

Komentarze (1)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Marcin
2018-12-24 14:52:47

Pizza dla dziecka

Co najważniejsze taką pizzę najlepiej robić razem z dzieckiem: https://ciastonapizze.pl/pizza-dla-dzieci/ Fajna zabawa a i dzieciaki chętniej jedzą - zwłaszcza "Tadki niejadki"

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz