Już teraz możesz zarejestrować swoje Dziecko online!

Narodziny prawie 300 Maluchów zostały zgłoszone online od czasu uruchomienia przez Ministerstwo Cyfryzacji nowej usługi. Rodzice mogą z niej korzystać już od 1 czerwca!

noworodek

Wszyscy Rodzice znają to zamieszanie pierwszych tygodni po narodzinach Dziecka. Świat staje do góry nogami, wszystko się zmienia i zarówno Rodzice, jak i Dziecko, potrzebują czasu aby oswoić się z nową sytuacją. W pośpiechu bardzo łatwo o czymś zapomnieć, w tym o wizycie w Urzędzie, która ma na celu zarejestrowanie Nowego Obywatela. Niby jest to 21 dni, ale wiemy z doświadczenia, że pierwsze trzy tygodnie potrafią minąć jak z palców strzelił. Teraz ma być łatwiej - wszystko czego potrzebujesz to Profil Zaufany i kilka minut wolnego czasu. 

Jak się za to zabrać?

Prościej, szybciej i wygodniej - to najkrótszy opis uruchomionej usługi. Jak z niej skorzystać? Cały proces to 5 prostych kroków.

WAŻNE: rodzic, który będzie rejestrował narodziny (może to być zarówno mama, jak i tata) musi mieć aktualny Profil Zaufany. Jeśli go nie masz, sprawdź jak to zmienić.

Co dalej? Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i tam wybierz usługę, z której chcesz skorzystać. Po zalogowaniu, system poprosi Cię o potwierdzenie, że jesteś matką/ojcem dziecka. Następnie - o zweryfikowanie Twoich danych.

Jak tylko to zrobisz, przejdziesz do zarejestrowania narodzin potomka. To czego potrzebujesz na tym etapie to m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię dziecka. Dobrze, by było uzgodnione przez oboje rodziców! Ustal także numer Twojego aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteś w związku małżeńskim) - to znacznie ułatwi weryfikację Twoich danych w Urzędzie Stanu Cywilnego. Kilka kliknięć i gotowe. Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcesz zameldować dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru masz skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

Gotowe! Możesz już wracać do odpoczywania w towarzystwie swojego Maluszka :)

Rejestracja w 5 krokach

Tak to wygląda w skrócie:

Krok 1: oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka

Krok 2: sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica

Krok 3: wpisujesz dane dziecka

Krok 4: wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie - skrzynka na ePUAP, osobiście, pocztą tradycyjną)

Krok 5: podgląd wniosku i… podpis (Profilem Zaufanym).

Materiał wideo: https://youtu.be/EiAV-rpF-lw

Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez Ciebie opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.

To nie koniec zmian

To nie jedyne zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać, a które dotyczą rodziców. W funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami (tzw. parentyzacja). Gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 plus.

Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało też takie zmiany takie jak jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja) oraz szybsze poprawienie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL (planowane wejście w życie od 1.12.2018r).

 

AK
Źródło: Wydział Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji 

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz