Myślisz, że jeśli miałaś ciężki tydzień, to uda Ci się odespać go w weekend?

Eksperci nie mają dla niedospanych rodziców dobrych wiadomości.

zmęczona mama

Ciężki tydzień? Masz nadzieję, że w weekend uda Ci się odespać zaległości? Może dzieci na to pozwolą? A może zawiozłaś dzieci na weekend do Babci, aby dać sobie chwilę oddechu? Obawiamy się, że tylko Cię to rozleniwi i nie wprowadzi niczego dobrego do Twojego kolejnego tygodnia, a tylko pomoże Ci zmarnować weekend.

Zobacz też: Gdzie sypiają niemowlaki?

Mimo, że nadrabianie straconego czasu na sen w tygodniu nadal jest przedmiotem debaty wielu ekspertów, to większość z nich ma dla nas słabe wieści. Jest jednak światełko w tunelu.

Sen jest niezbędną funkcją organizmu, aby utrzymać mózg i ciało w optymalnej wydajności, a także utrzymywać ciało przy życiu. Badania w Wielkiej Brytanii dowodzą jednak, że przeciętny Brytyjczyk śpi zaledwie 6 godzin i 19 minut w nocy. Część z nich stara się to odespać podczas drzemki, inni - przekładają to na weekend. Jak mówią wyniki badania, da się nadrobić trochę straconego snu, ale nie da się odzyskać dokładnej liczby niedospanych godzin. Tak przynajmniej twierdzi Chin Moi Chow, który z zawodu jest badaczem snów. Oznacza to też, że wspomnienia, które stworzyliśmy w dniu utraty snu mogą być mgliste a nawet możemy je stracić. Nasz mózg nie funkcjonuje odpowiednio, stąd nasze wspomnienia z dnia po zarwanej nocy mogą być niestabilne.

Naukowiec specjalizujący się w neurologii, Leon Kirszenblat powiedział również, że jesteśmy w stanie odzyskać sen - za pomocą czegoś, co nazywa się "presją snu". Co jednak nie oznacza, że odzyskamy wspomnienia z dnia, w którym nieprzespaliśmy odpowiednio nocy. "Sen pomaga również pozbyć się toksycznych białek związanych z zaburzeniami neurodegeneracyjnymi" - powiedział Kirszenblat. 

Polecamy: Sposoby na koszmary u dzieci

Innego zdania jest badaczka snu Gemma Paech i psycholog Melinda Jackson, ktore twierdzą, że nadgonienie snu nie jest tak łatwe, jak się wydaje. Paech jest zwolenniczką tezy, że regularna ​​utrata snu może źle wpływać na ogólny stan zdrowia. Co więcej spanie w weekendy może pogłębić szkody, ponieważ wpływa na "całodobowy system czasowy", wewnętrzny zegar organizmu, prowadząc do "społecznego opóźnienia w czasie". Jackson również przyznał, że stracony sen może mieć szkodliwy wpływ na nasze zegary biologiczne. "Nasz cykl snu i czuwania oparty jest na 24-godzinnym rytmie; kiedy przejdziemy do następnego cyklu, nasze zegary biologiczne są w zasadzie "zresetowane" - powiedziała. Na szczęście, zdaniem Jacksona, nasze mózgi mają zdolność reagowania na utratę snu i dostosowują intensywność snu przy kolejnej drzemce.

Co ciekawe, ostatnie badanie przeprowadzone przez naukowców z Instytutu Badań nad stresem na Uniwersytecie w Sztokholmie wykazało, że podwyższone wskaźniki umieralności związane są z mniejszą ilością godzin snu. Jednak dodatkowa drzemka w weekend może im przeciwdziałać. Badanie wykazało również, że zbyt duża ilość snu (ponad 8 godzin w ciągu nocy) również może być powiązana z wyższą śmiertelnością.

Myślicie, że dlatego tak szybko mija nam dzieciństwo naszych dzieci... bo tak mało wtedy mamy czasu na sen?

 

AK

Źródło: independent.co.uk

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz