Dzieci na zakupy w sklepach wydają miliony

Badacze rynku wiedzą nie od dziś, że dziecko jest niezwykle pożądanym i oddanym konsumentem...

zakupy z dzieckiem

 

Rodzice zwykle konsultują z dziećmi kwestie marki czy modelu smartfona, którym obecnie dysponuje ponad połowa najmłodszych Polaków. Okazuje się też, że same dzieci stanowią wcale niemałą rzeszę nabywców z pokaźnym portfelem.

W Polsce niemal 80 proc. dzieci w wieku 5-17 lat samodzielnie kupuje artykuły spożywcze. Większość z nich dysponuje własnym budżetem. Najczęściej kupują napoje, słodycze i przekąski, wydając na nie miesięcznie ok. 285 mln zł – wynika z badania Instytutu GfK.

Budżet dzieci w największym stopniu pochodzi z pieniędzy otrzymywanych z przeznaczeniem na konkretny cel, tj. napoje, lody, słodycze, a z rzeczy niespożywczych – wycieczki, bilety do kina czy odzież i obuwie. Duży udział stanowi również tzw. kieszonkowe. Pozostałe składowe to pieniądze, które dzieci otrzymują jako prezent, a także za wykonywanie prac domowych oraz sezonowych prac zarobkowych.

Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupów, dzieci najczęściej kupują napoje (5-6 razy w miesiącu) oraz słodycze i przekąski (ok. 4 razy w miesiącu). Najwięcej z nich sięga po napój typu cola oraz soki i nektary. Coca-Cola jest wiodącą marką w kategorii napojów gazowanych. Niemal 90 proc. dzieci, które zaopatrują się w tę kategorię napojów, deklaruje, że kupuje produkty tej marki, a 80 proc. uważa ją za ulubioną.

W przypadku soków i nektarów, marka Tymbark jest dla dzieci zarówno najbardziej ulubiona (57 proc.), jak i najczęściej przez nie kupowana (70 proc.). Z kolei marka Kubuś ma więcej zwolenników (42 proc.) niż nabywców (34 proc.), odmiennie niż ma to miejsce w przypadku marki Hortex. Dzieci nie zawsze więc kupują to, co naprawdę lubią.

Najpopularniejszym miejscem dokonywania zakupów jest sklep tradycyjny. Jedna piąta dzieci ma ulubione marki sieci sklepów. Wśród spożywczych, dla ponad połowy dzieci najbardziej ulubiona jest sieć Biedronka, na drugim miejscu znajduje się Lidl (11 proc.).

Laptopy i tablety są najczęściej kupowane w dużych marketach specjalistycznych, przede wszystkim ze względu na przystępne ceny i promocje oraz dostępność poszukiwanego modelu.

Natomiast głównym miejscem zakupu smartfonów i telefonów komórkowych są salony operatora, w których dochodzi do zakupu w miarę najnowszego modelu, w pakiecie z przedłużeniem umowy, za którą z własnej kieszeni później płacą najczęściej rodzice.

Tomasz Wolf

 

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz