Jak chwalić dziecko, aby wzmocnić jego pozytywne zachowania?

Szkoła naszych babć i mam zakładała, że pochwały są niebezpiecznie, mogą dziecko rozpuścić, zawrócić mu w głowie. Według współczesnych trendów chwalenie jest korzystne dla rozwoju małego człowieka. Czy wiemy, jak to naprawdę jest z tym chwaleniem?

glaskanie chlopca

W 2006 r. profesor Carol Dweck przeprowadziła eksperyment, który wyjaśnia sens pochwał kierowanych do dzieci. Wyniki mogą być wskazówką, czy oraz - ewentualnie - jak chwalić nasze pociechy.

W eksperymencie brała udział grupa 400 uczniów o podobnym potencjale intelektualnym. Pierwszym etapem eksperymentu było poddanie uczniów prostemu testowi - poziom jego trudności powodował, że każdy z uczestników eksperymentu miał szansę otrzymać dobre wyniki. Po teście dzieci zostały podzielone na dwie grupy. W pierwszej były chwalone za wysokie wyniki słowami: Świetnie! Wspaniale! Jesteś bardzo zdolny! Ten wynik świadczy o tym, że jesteś bardzo mądry! Dawano dziecku do zrozumienia, że to, ile punktów otrzymało, wynika z tego, jakie ono jest.

W drugiej grupie uczniów podkreślano wysiłek, jaki dzieci włożyły w osiągnięcie swojego rezultatu. Dzieci te usłyszały: Twój wynik jest bardzo dobry, to znaczy, że musiałeś się bardzo postarać, mocno skoncentrować. Tak duża liczba punktów pokazuje, ile pracy włożyłeś w napisanie tego testu.

Drugim etapem był kolejny eksperyment. Tym razem dzieci mogły jednak dokonać wyboru pomiędzy dwoma testami: trudniejszym, niż dotychczasowy lub testem o podobnym poziomie trudności. Okazało się, że dzieci z pierwszej grupy, czyli chwalone za swoje zdolności, wybierały prosty test. Jak tłumaczą to twórcy eksperymentu? W przekonaniu dzieci miały one wiele do stracenia. Gdyby okazało się, że w trudniejszym teście osiągną gorsze wyniki niż za pierwszym razem, znaczyłoby to, że nie są takie mądre i zdolne, jak sugerowano w w pochwałach. Wybierały zadania prostsze, które utrzymają ich status mądrych, zdolnych.

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz