Jak powinno wyglądać stanowisko pracy małego ucznia? Podpowiadamy!

Nie zawsze łatwo zorganizować takie miejsce, ale jest ono niezbędne dla zdrowia i komfortu dziecka.

biurko

Urządzanie pokoju dla dziecka dla jednych to przyjemność, ale innych droga przez mękę. Ja raczej należę do tej drugiej grupy. Chciałabym, by wszytko wyglądało pięknie, ale jak już mam zacząć wybierać, dobierać i dopasowywać elementy robi mi się słabo. Ostatecznie kończy się na bezpiecznych i wydawałoby się ponadczasowych rozwiązaniach. Moje emocje jeszcze nie opadły, bo dopiero co naszemu przedszkolakowi wyszykowaliśmy własny pokój. Wielki szacunek i podziw dla mam, które mają smykałkę do urządzania wnętrz. Ale bez względu na to, czy potrafisz to robić czy nie, urządzając pokój lub kącik dla dziecka, musisz zwrócić uwagę na kilka szczegółów. My szykując pokój dla przedszkolaka, który już dużo rysuje i rwie się do pisania, przemyśleliśmy kwestie stanowiska pracy, w przypadku ucznia to już konieczność! Ale jak to zrobić? Każdy z nas coś tam kojarzy ze szkoły o ergonomii stanowiska pracy, ale w praktyce bywa różnie, dlatego podpowiadamy, na co zwróci uwagę!

Wygodne biurko

Biurko powinno być solidne z materiałów odpornych na zabrudzenia. Ewentualnie można pomyśleć o specjalnej macie zabezpieczający blat, nauczyciele podpowiadają jednak, by nie były to ozdobne podkładki, gdyż może to odciągać ucznia od nauki. Wygodne biurko powinno mieć blat o wymiarach 50 na 70 cm, a w przypadku starszego dziecka około 80 cm głębokości i od 100 cm długości.

Warto wybrać mebel, który będzie rósł z dzieckiem. Dostępne są biurka, w których można regulować kąt nachylenia blatu (16 stopni jest najlepsze do czytania i pisania), a także z systemem regulacji wysokości (optymalny zakres regulacji biurka dla ucznia wynosi od 55 do 75 cm.) Dzięki temu nadążymy za wzrostem dziecka. Jeśli uczniów w domu jest więcej, warto pomyśleć o biurku wielostanowiskowym, co pozwoli zaoszczędzić przestrzeń pokoju. Wysokość biurka powinna być dostosowana do wzrostu dziecka. Jak to zrobić? Zacząć od właściwego krzesła.

Wielu rodziców chwali sobie krzesła obrotowe na kółkach, choć ja pamiętam, że mnie bardzo kusiło do zabawy na takim meblu. Oparcie krzesła powinno podpierać kręgosłup w okolicy lędźwiowej, poniżej łopatek. Niezwykle istotna jest wysokość krzesła, regulowane pozwoli dobrać odpowiednią wysokość. Uczeń siedzący na krzesła o właściwej wysokości powinien wygodnie móc położyć całe stopy na podłodze, a kolana powinny być pod kątem prostym, plecy wyprostowane. Następnie wysokość stołu należy dobrać tak, aby łokcie zgięte pod kątem prostym leżały na poziomie górnej krawędzi blatu lub nieco poniżej. Tak więc np. dziecko mierzące 98-112 cm powinno siedzieć na wysokości 26 cm, a uczeń o wzroście 157-172 cm – na wysokości 42 cm. Jeżeli nie uda nam się znaleźć krzesła z regulowaną wysokością siedziska w zakresie 40 do 50 cm, możemy dodatkowo nabyć podnóżek lub wybrać krzesło z podparciem na stopy.

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz