Bezpieczne opalanie – kampania dla rodziców i nastolatków

W ostatnich dwóch dekadach odnotowano w Polsce istotny wzrost zachorowań na nowotwory skóry.

Najprawdopodobniej jest on skutkiem promieniowania UV, nie tylko pochodzenia naturalnego, ale i sztucznego. Mimo prowadzonych od lat kampanii edukacyjnych, wiedza na temat zagrożeń wynikających zarówno z nieumiarkowanej ekspozycji na słońce, jak i korzystania z solariów, pozostaje wciąż na stosunkowo niskim poziomie. Dlatego jej propagowanie, zwłaszcza wśród ludzi młodych, odgrywa bardzo istotną rolę.

W tym roku Ministerstwo Zdrowia, w ramach Narodowego Programu Zdrowia 2016-2020, przeznaczyło specjalny grant dla Fundacji MEDICOVER na prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie uświadamiania zdrowotnych skutków narażania się na promieniowanie ultrafioletowe. Działania Fundacji MEDICOVER mają charakter ogólnopolski i uwzględniają trzy grupy docelowe: rodzice i opiekunowie, dzieci i młodzież oraz właściciele solariów. 

Uruchomiono szereg działań i narzędzi, które mają za zadanie pomóc w propagowaniu zachowań prozdrowotnych i zachęcić do ich stosowania. W ich ramach, na przykład w portalach parentingowych pojawiła się seria artykułów, uświadamiających dorosłym wagę poparzeń słonecznych wieku dziecięcego i ich konsekwencji w przyszłości. Na stronach baby-shower.pl, dzieci.pl, supermamy.pl, familie.pl, interia.pl, kobieta.pl. pojawiły się eksperckie artykuły, uświadamiające wagę problemu. Nie tylko tłumaczą one zagrożenia i wskazują właściwe zachowania wakacyjne, ale podpowiadają takie praktyczne rozwiązania, jak np. zachęcanie do nagradzania dzieci drobnymi prezentami za cierpliwe znoszenie zabiegów chroniących ich skórę. 
 
Z kolei, by skutecznie przemówić do nastolatków, Fundacja  MEDICOVER postanowiła użyć nowoczesnych form dotarcia do młodych ludzi, wykorzystując w kampanii portale społecznościowe i internetowe komunikatory: Facebook, You Tube, Instagram i Snapchat, a także głos wybranych ośmiu influencerów. W sierpniu na Instagramie zostanie przeprowadzony konkurs, którego uczestnicy publikujący swoje zdjęcia z wakacji będą trzymać w ręce kartkę z hasztagiem dedykowanym akcji #bezpiecznewakacje. Taki sposób działania ma na celu zwiększenie dotarcie do szerokiego grona zainteresowanych – zarówno rodziców młodszych dzieci, jak i nastolatków. Merytoryczną stroną kampanii zajmuje się dr hab. n. med. Elżbieta Kowalska-Olędzka. 
 
Przypomnijmy: Światowa Organizacja Zdrowia definiuje promieniowanie ultrafioletowe jako rodzaj promieniowania elektromagnetycznego. Promieniowanie UVC jest niemal całkowicie absorbowane przez ozon atmosferyczny. Na powierzchnię Ziemi dociera większość promieniowanie UVA i 10 procent UVB, co ma znaczący wpływ na ludzkie zdrowie. Skutki działania UVA, oddalone w czasie, to ingerencja w strukturę kolagenu i elastyny w skórze. Degradacja tych białek w skórze prowadzi do fotostarzenia. Natomiast działanie promieni UVB ma daleko idące konsekwencje zdrowotne: jest odpowiedzialne za poparzenia skóry, które zwiększają ryzyko nowotworu. Każde kolejne poparzenie u osób poniże 20 roku życia znacznie  zwiększa to ryzyko. Dlatego edukacja rodziców małych dzieci i nastolatków ma fundamentalne znaczenia dla ich zdrowia w późniejszym wieku. 

 *Narodowy Program Zdrowia 2016-20 wspomaga różne inicjatywy prowadzące do zwiększenie świadomości Polaków na temat indywidualnych zachowań  prozdrowotnych. Oczekuje się, że w wyniku prowadzonych działań wydłuży się średnia długość życia mężczyzn (do 78 lat) i kobiet (do 84 lat), oraz zmniejszy się liczba zgonów zależnych od stylu życia, a także poprawi się ogólny stan zdrowia społeczeństwa.

Komentarze (1)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Mamma
2017-08-29 15:28:24

Dobrze, że są takie kampanie chociaż nie wiem co za matka może sobie nie zdawać sprawy z tego jak dużym zagrożeniem jest słońce. Zarówno dla skory malucha jak i rodzica jest ono niebezpieczne zwłaszcza jak się jedzie na wakacje na południe... my całą rodziną używamy kremow z filtrem dostosowanych do karnacji i później balsam żeby skóra miała odpowiednie nawilżenie. Fajnie i szybko nawilża emulsja Lipikar lait od la roche-posay i jest to dla naszej rodziny produkt roku :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz