Nie bój się jeść! Dieta dla mamy karmiącej powinna być różnorodna

Kobieta w trakcie laktacji powinna zwracać uwagę na to, co je, a jej dieta powinna być racjonalna i zdrowa.

Potrzeby dziecka są na pierwszym miejscu, ale mama również potrzebuje cennych składników odżywczych, dlatego dieta w czasie karmienia piersią powinna zawierać zróżnicowane produkty, by zapewnić dziecku zdrowy rozwój, a młodej mamie porządną dawkę energii.

Młode mamy utożsamiają prawidłową dietę z bogactwem warzyw, eliminacją potraw smażonych i tłustych, a często także z niską podażą węglowodanów. Uboga i nieprzemyślana dieta matki karmiącej piersią może prowadzić do niedoborów w organizmie, co może się odbić na organizmie kobiety i jej zdrowiu. Prosta zasada sprowadza się do tego, żeby eliminować tylko te produkty z diety, o których wiadomo, że szkodzą dziecku (pojawia się wysypka, luźne stolce, wzdęcia), oraz takie, które ogólnie nie są rekomendowane w diecie.

Dlaczego dieta w czasie laktacji jest ważna?

Kobieta karmiąca piersią powinna odpowiednio więcej jeść, aby produkować wystarczającą ilość mleka. Zgodnie z zaleceniami specjalistów Instytutu Żywności i Żywienia, kobieta karmiąca piersią potrzebuje o około 500 kcal więcej niż przed ciążą – to zapotrzebowanie może się różnić w zależności od wieku, masy ciała i aktywności fizycznej.

Co istotne, w tych 500 kaloriach nie powinny znaleźć się tak zwane puste kalorie, jak słodkie napoje czy słodycze. Najlepiej, aby energię tę dostarczyć w postaci lekkostrawnego posiłku. W przypadku, gdy pojawi się u mamy ochota na słodycze, można sięgnąć po zdrowe słodkości, np. deser na bazie suszonych owoców i kaszy jaglanej.

Podstawowe błędy kobiet karmiących piersią

Jadłospis matki karmiącej piersią powinien być dobrze skomponowany i wartościowy, ponieważ, jeśli nie zostanie dobrze przemyślany, może doprowadzić do wystąpienia u mamy niedoborów składników odżywczych, a nawet zaburzeń laktacji. Specjaliści obserwują tu trzy pułapki. Pierwszą jest przejadanie się, szczególnie zaraz po porodzie - później kobieta często nie potrafi przestawić swojego trybu żywieniowego i wciąż je za dużo lub sięga po produkty niskiej jakości.

Druga pułapka to chęć jak najszybszego wrócenia do sylwetki sprzed ciąży, przez co młode mamy często intensywnie się odchudzają i stosują dietę eliminacyjną, która – zgodnie ze stanowiskiem lekarzy – ma uzasadnienie tylko w przypadku rozpoznanej alergii pokarmowej u dziecka. Odchudzanie u młodej mamy może za bardzo osłabić organizm oraz zmniejszyć ilości produkowanego mleka.

Trzecią pułapką jest stosowanie restrykcyjnej diety eliminacyjnej z myślą o dziecku. Wiele mam obawia się kolek u maluchów, dlatego decyduje się na wyrzucenie konkretnych produktów z jadłospisu bez konsultacji z lekarzem. Tymczasem nie ma jednoznacznych badań mówiących o tym, że jakiś produkt może powodować kolkę u dziecka, a specjaliści od żywienia są zgodni – dieta w czasie karmienia piersią musi być zróżnicowana, a eliminacja konkretnych produktów powinna być uzgadniania ze specjalistą.

Jadłospis matki karmiącej piersią

Jadłospis matki karmiącej piersią powinien zawierać pełnowartościowe produkty, bogate w składniki odżywcze. Akcent powinien być położony na świeżo przygotowane i lekkostrawne posiłki. Eksperci zalecają jedzenie małych posiłków co 3 lub 3,5 godziny. Organizm na pewno będzie jasno sygnalizował potrzeby – warto uważnie wsłuchiwać się w sygnały o głodzie i sytości.

Wśród podstawowych zasad żywieniowych dla matki karmiącej piersią należy wymienić także spożywanie tak zwanych dobrych węglowodanów – znajdują się one w kaszach, ryżu, warzywach i pieczywie razowym. Powinny być głównym źródłem energii w posiłkach. Ponadto dwa posiłki dzienne powinny być bogate w żelazo (chude mięso, ryby i jaja). W ciągu dnia należy sięgnąć także po produkty mleczne. Warto stawiać przede wszystkim na produkty rodzime, lokalne.

Również w pierwszych dniach dieta przy karmieniu piersią noworodka podobna jest do diety zalecanej wszystkim dorosłym zdrowym osobom. Powinna opierać się na chudych i gotowanych potrawach, uwzględniać warzywa, owoce i pełnoziarniste produkty zbożowe, źródła pełnowartościowego białka zwierzęcego i zdrowe tłuszcze. Ograniczać należy z kolei potrawy tłuste i smażone. Pozwala to na dostarczenie wszystkich składników, których mama i maluszek potrzebują, bez obciążania organizmu pustymi kaloriami. Należy pić sporo płynów, nawet trzy litry dziennie, w których główną część stanowić powinna woda mineralna. W jadłospisie pojawiać się mogą także świeżo wyciskane soki z owoców i warzyw, a także herbatki owocowe na przykład z owoców leśnych i dzikiej róży.

Podstawowym błędem jest stosowanie diety eliminacyjnej, dlatego przy komponowaniu jadłospisu dla matki karmiącej trzeba zadbać, by uwzględniał produkty ze wszystkich grup spożywczych zawartych w piramidzie zdrowego żywienia. Powinien być kolorowy, ciekawy tak, by posiłki nie tylko dostarczały niezbędnych składników odżywczych, ale także były przyjemnością. Na czas karmienia piersią należy jedynie wyeliminować alkohol, warto też unikać wspomnianych już wszelkich słodkich napojów gazowanych.

Listę produktów, które należy ograniczyć w czasie karmienia piersią, oraz listę zalecanych pokarmów znajdziesz na stronie www.zdrowystartwprzyszlosc.pl.

Dieta w czasie karmienia piersią sprowadza się do tego, że można jeść właściwie wszystko, na co się ma ochotę, oczywiście jeśli mama ani dziecko nie są alergikami.. W momencie rozpoczęcia karmienia nie należy eliminować produktów zapobiegawczo, ponieważ należy dostarczać organizmowi niezbędnych składników odżywczych, należy natomiast obserwować reakcję dziecka. Każdy maluch jest inny i inaczej będzie reagować na określony produkt, dlatego warto urozmaicać dietę stopniowo, aby można było połączyć konkretny produkt z objawami u dziecka.

___

Źródła:

  • http://www.poradnikzdrowie.pl/ciaza-i-macierzynstwo/ciaza/dieta-w-czasie-karmienia-piersia_35374.html
  • https://mamotoja.pl/dieta-karmiacej-mamy-jadlospis-dla-karmiacej-mamy,karmienie-piersia-artykul,13419,r1p1.html
  • http://www.mjakmama24.pl/dziecko/zywienie-dziecka/jadlospis-karmiacej-mamy,561_1062.html
  • https://www.milionkobiet.pl/dziecko/co-moze-i-co-powinna-jesc-matka-karmiaca-piersia-zobacz,26381,1,a.html
  • https://ebobas.pl/artykuly/czytaj/154/dieta/dieta-matki-karmiacej
Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz