Nowalijki – w końcu na naszych stołach

Kiedyś nowalijkami nazywano warzywa, które pojawiały się w kuchni po raz pierwszy w sezonie. Obecnie mamy je dostępne przez cały rok, ale dobrze wiemy, że te z marketu kupowane w styczniu mają w sobie więcej chemii, niż witamin. Jak zatem rozpoznać te prawdziwe nowalijki i czy znajdziemy w nich wszystkie niezbędne witaminy dla naszej rodziny?

mama z dziećmi w kuchni

Pierwsza wśród nowalijek, na przełomie lutego i marca, pojawia się sałata. To bogate źródło kwasu foliowego (podobnie jak natka pietruszki), polecane kobietom w ciąży. Jest bardzo niskokaloryczna – w 100 gramach ma zaledwie 12 kalorii, dlatego stanowi idealną propozycję dla osób będących na diecie. Przed zjedzeniem sałaty, warto pamiętać, by namoczyć ją na pół godziny w wodzie – pozwoli to uniknąć spożywania często stosowanych (zwłaszcza w uprawie szklarniowej) nawozów azotowych.

Z kolei popularna wiosną rzodkiewka jest bogatym źródłem siarki (wpływającej na zdrowe włosy i paznokcie), cynku, fluoru, wapnia, witamin z grupy B i witaminy C. Jest też skarbnicą potasu, stąd powinny po nią sięgać osoby zmagające się z nadciśnieniem. Jeśli dodamy do tego zbawienny wpływ na trawienie, wsparcie w walce z anemią i reumatyzmem, szybko okaże się, że to małe warzywo jest wyjątkowo wartościowe.

Sporo witaminy C dostarczy nam także szczypiorek. Zawiera on potas, sód, fosfor, wapń i magnez. Przyspiesza trawienie, obniża ciśnienie i poprawia apetyt.

Wśród nowalijek nie może oczywiście zabraknąć ogórków. Wiele osób nie docenia ich wartości odżywczej, ponieważ zawierają one stosunkowo mało witamin. Mają jednak sporo innych zalet: oczyszczają organizm z toksyn i nadmiaru wody, są bogate w potas, fosfor, magnez i siarkę.

Warto pamiętać, że w kwietniu i na początku maja mamy do czynienia z produktami szklarniowymi. Mają one mniej witamin, niż jarzyny, które zbiera się w pełni sezonu, na przełomie maja i czerwca. Czemu tak się dzieje? Na to pytanie odpowiada dietetyk, Aneta Łańcuchowska:

W momencie zerwania rośliny, a w przypadku nowalijek następuje to prędzej niż w przypadku owoców i warzyw dojrzewających w pełnym słońcu lata, zatrzymują się procesy biochemiczne związane z produkcją witamin i przeciwutleniaczy, a substancje mineralne przestają do nich przenikać.

 

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz