Podjadanie tuż przed okresem? Nie martw się. To normalne!

... i żadna z nas tego nie lubi. Naukowcy postanowili sprawdzić, dlaczego tak się dzieje?

PMS

Czym jest PMS nie trzeba chyba tłumaczyć żadnej kobiecie. Każda z nas, odczuwa to regularnie przed każdym okresem lub choć od czasu do czasu. Zmienny nastrój, poddenerwowanie i... podjadanie. To ostatnie jest szczególnie irytujące, zwłaszcza jeśli przez resztę miesiąca udaje się trzymać dietę. Naukowcy postanowili sprawdzić, dlaczego tak się dzieje.

Badacze z Narodowego Instytutu Żywienia i Technologii Żywności w Tunezji przyjrzeli się 30 zdrowym kobietom w wieku pomiędzy 18 a 45 lat. Jak się okazuje, kobiety na trzy dni przed miesiączką zaczynają spożywać więcej kalorii. Różnica jest bardzo duża, bo to średnio 476 kalorii więcej niż w pozostałe dni miesiąca! Co ciekawe, ponad połowa wzrostu kalorii wynika ze spożycia większej ilości węglowodanów. Podczas fazy lutealnej, gdy zarówno poziom estrogenów i progesteronu wzrasta, zwiększa się wchłanianie pokarmu, a co za tym idzie, panie w tym czasie przybierają na wadze, średnio ok. 0,3 kg.

Choć większość z nas dokładnie jest tego świadoma, to analizy naukowców potwierdziły, że kobiety wcale nie jedzą dużych posiłków, a po prostu częściej podjadają i sięgają po przekąski (głównie słodkie).

No dobrze, ale dlaczego tak się dzieje?

Zdaniem badaczy chęć podjadania w "te dni" wynika ze zmian poziomu hormonów. Chodzi głównie o serotoninę, która wpływa na zmiany nastroju. Węglowodany powodują uwalnianie serotoniny, a to z kolei sprawia, że czujemy się lepiej i mniej przygnębieni, więc chęć podjadania z punktu widzenia biologicznego ma naprawdę sens.

Czy to istotne odkrycie? Tak! Gdyż mając świadomość, że organizm potrzebuje węglowodanów, można mu je dostarczyć bardziej świadomie. Jeśli będziesz regularnie spożywała płatki owsiane, brązowy ryż, słodkie ziemniaki, suszone owoce, mieszane pieczywo, jogurty, owoce i ziarna, które są zdrowymi węglowodanami, apetyt na przekąski przed okresem bezie mniejszy. Szczególnie jest to ważne w fazie lutealnej (czyli po dniach płodnych a przed okresem).

Na szczęście w pozostałym czasie miesiąca, kiedy poziomy hormonów są w normie, spożywanie pokarmów wydaje się zmniejszać.

db

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz