6 sposobów dla mam na niedokrwistość

Ponad 40 proc. świeżo upieczonych lub przyszłych mam boryka się z objawami niedokrwistości. W tym okresie znacznie wzrasta zapotrzebowanie organizmu na żelazo.

dieta mamy

Niedokrwistość oznacza spadek poziomu hemoglobiny, czerwonego barwnika krwi. Odpowiada ona za prawidłowe dotlenienie całego organizmu - umożliwia  czerwonym ciałkom krwi transport tlenu, a także odprowadzanego dwutlenku węgla. Głównym składnikiem hemoglobiny jest żelazo. Gdy jego poziom we krwi spada, pojawia się anemia. Ale nie jest to jedyna możliwa przyczyna niedokrwistości. Częstym jej powodem jest też niedobór witamin B12 i B9, czyli kwasu foliowego.

Oto 6 sposobów zapobiegających niedokrwistości:

Dostarczaj kwas foliowy i witaminy

Na początku ciąży należy zażywać preparaty kwasu foliowego. W organizmie każdej przyszłej mamy nie może go brakować ze względu na zdrowie rozwijającego się dziecka. Najbardziej będzie potrzebny w pierwszym trymestrze ciąży. Jest także niezbędny, aby zapobiec anemii. Może ją wywołać też niedobór witaminy B12, która razem z kwasem foliowym bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek.

Zastosuj dietę dla przyszłych mam

Zadbaj, aby w diecie nie zabrakło chudego, czerwonego mięsa, ryb i produktów mlecznych. Nie wzbraniaj się przed jedzeniem wątróbki. Zielone warzywa jadaj w postaci surówek, bo wtedy zachowują najwięcej witamin. Posypuj zupy natką - to bogate źródło witaminy C, ułatwiającej przyswajanie żelaza.

Zadbaj o dobre przyswajanie żelaza

Ponieważ żelazo najlepiej wchłania się na czczo, przyjmuj je godzinę przed śniadaniem. Unikaj popijania tabletek kawą, herbatą, mlekiem czy kefirem - zarówno teina i kofeina, jak i wapń osłabiają przyswajanie tego pierwiastka. Tabletki żelaza trzeba popić dużą ilości wody lub soku, przynajmniej jedną szklanką.

Jeśli zażywasz żelazo w postaci płynnej, rozpuszczaj je w szklance soku owocowego. Piją je, nie obawiaj się o szkliwo, ponieważ nowoczesne preparaty nie powodują przebarwień. W trakcie kuracji żelazem mogą pojawić się zaparcia. Zastosuj wówczas dietę bogatą w błonnik. Jedz dużo surowych warzyw i owoców. Dodawaj do zup i surówek łyżeczkę otrębów pszennych lub żytnich.

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz