Papryka królową warzyw? Co warto o niej wiedzieć?

papryka

Papryka przybyła do Europy z Ameryki w XV w. Początkowo uprawiano ją tylko jako roślinę ozdobną i uważano za… trującą! Pierwsi odważyli się zastosować ją w kuchni Węgrzy i do dziś jest ona podstawą ich kuchni. Obecnie liczne jej odmiany królują na stołach różnych narodów, a wiele rodzajów papryki, zarówno tych hodowanych w Polsce, jak i poza jej granicami, dostaniemy bez problemu w sklepach, np. w sieci Netto. Wraz z produktami BIO, dostępnymi tu na Półce Zdrowia, możemy stworzyć niejedno ciekawe danie z papryką w roli głównej. A warto spożywać ją we wszelkich postaciach – to jedno z niewielu warzyw, które nie traci swojej wartości odżywczej pod wpływem obróbki termicznej!

Która ostra, a która słodka?

Jak wśród mnogości dostępnych odmian papryki odróżnić te słodkie od ostrych? Na liście gatunków słodkich znajdują się m.in.:

 – papryka bell – najczęściej uprawiana w Polsce; jest słodka i występuje w rozmaitych wersjach kolorystycznych, od prawie białej po czerwoną i zieloną. Idealna zarówno do sałatek, jak i do dań duszonych czy gotowanych, np. leczo, gulaszu czy makaronów;

ramiro – bardzo słodka, spiczasta papryka, pozbawiona pestek; ma cieńszą skórkę niż bell;

sweet banana – świetna do kanapek, sałatek, makaronów i jako towarzyszka pieczonych mięs; rodzi spiczaste owoce w formie strąków przypominających banany;

cherry – okrągła, jasnoczerwona papryka, bardzo dekoracyjna, świetna do sałatek;

tomato – czerwona papryka przypominająca kształtem pomidora;

cubanelle – słodka, jasnozielona lub czerwona papryka o bardzo cienkich ściankach, wyrazistym smaku, zawiera niewielką ilość wody; idealna do pieczenia, mrożenia, sosów, dań gotowanych, sałatek;

pimento – słodkawa papryka o ciemnoczerwonych, spłaszczonych i mocno żebrowanych owocach; niezastąpiona w daniach kuchni hiszpańskiej i portugalskiej; świetna do marynat, służy jako nadzienie do oliwek.

 

Do odmian ostrych należą:

cayenne – długa papryka w kolorze czerwonym lub zielonym, używana do produkcji pieprzu cayenne; stosowana w postaci surowej lub suszonej;

habanero – jedna z najostrzejszych na świecie; jej owoce są okrągłe, intensywnie czerwone, żółte lub pomarańczowe;

jalapeno – spiczaste, nieduże owoce, bardzo ostre;

peperoncini – papryka łącząca w sobie nuty słodkie i ostre; maleńkie, czerwone owoce są używane do sosów i potraw wymagających ostrzejszego smaku;

Scotch Bonnet – bardzo ostra papryka o barwie żółtej lub pomarańczowej i specyficznym kształcie przypominającym szkockie nakrycie głowy;

tabasco – czerwona, ostra, podłużna i spiczasta.

Wśród innych gatunków ostrych wyróżniają się: anaheim, cascabel (bardzo ostra), chilaca, chiltepin, datil, de Arbol, fresno (bardzo ostra), mirasol, serrano. Swój ostry smak owoce papryki zawdzięczają zawartości kapsaicyny.

Kopalnia witamin

Dlaczego warto jeść paprykę? Jest ona znakomitym źródłem witaminy C – zawiera nawet do 5 razy więcej tej witaminy niż cytryna. Za produkt spożywczy sprzyjający długowieczności i młodej cerze uważali ją już Aztekowie. Nic dziwnego – w warzywie tym znajdziemy cały zestaw przeciwutleniaczy, chroniących organizm przed działaniem wolnych rodników, m.in. duże ilości witamin A i E, a także likopen wychwytujący wolne rodniki, wykazujący działanie antykancerogenne i obniżający poziom złego cholesterolu we krwi. Papryka zawiera ponadto witaminy z grupy B, potas, żelazo, fosfor i magnez. Jest przy tym niskokaloryczna (czerwona – 28 kcal, zielona – 18 kcal), przyspiesza spalanie tłuszczu, a na 100 g tego produktu przypada 2 g błonnika. Szczególnie dobrym źródłem witaminy E, jak również kwasu foliowego, jest papryka zielona, żółta zawiera luteinę, a czerwona jest szczególnie bogata w witaminę A i rutynę.

Papryka wspomaga procesy trawienne, łagodzi wzdęcia i zaparcia. Pamiętajmy, że odmiany ostre nie są zalecane osobom cierpiącym na choroby żołądka. Cenią je za to osoby odchudzające się, gdyż gatunki o szczególnie piekącym smaku hamują łaknienie.

Papryka na lunch?

Papryka słodka pokrojona w paski może być zdrową, chrupiącą przekąską, ale na drugie śniadanie do szkoły czy lunch do pracy potrzebujemy czegoś więcej. Idealną propozycją mogą być w tym przypadku rozmaite formy papryki faszerowanej, do spożycia zarówno na zimno, jak i na ciepło. Do faszerowania używamy odmian pękatych oraz podłużnych, ale szerokich, tak jak ramiro. Papryka musi być pozbawiona gniazd. Nadziewamy ją po przekrojeniu na pół, a gatunki pękate – po odcięciu górnej części, poniżej ogonka.

Warzywo to możemy nadziać, m.in. przyprawionym ryżem lub ryżem i mięsem. Papryka faszerowana na sposób turecki wymaga użycia mięsa mielonego (300 g mięsa na kilogram papryki), 4 garści ryżu, drobno posiekanej cebuli, łyżki koncentratu pomidorowego lub pasty pomidorowo-paprykowej typu salça, łyżeczki suszonej mięty, łyżeczki kminu rzymskiego oraz soli i pieprzu do smaku. Jeśli chcemy zaostrzyć charakter dania, dodajemy do mieszanki ostrą paprykę w proszku lub w płatkach. Po nafaszerowaniu pozbawionych gniazd papryk, układamy je w płaskim, szerokim garnku – ciasno, jedna przy drugiej – i zalewamy lekko osoloną wodą. Paprykę gotujemy przez ok. pół godziny.

Paprykę faszerowaną można także piec – ciekawym pomysłem jest nadzianie jej kaszą (może to być kasza gryczana, kuskus lub bulgur) i soczewicą. Pamiętajmy, że kaszę i soczewicę należy wcześniej ugotować. Do mieszanki dodajemy zgniecione ząbki czosnku, starty ser żółty, nieco rukoli lub natki pietruszki, bazylię, sól, pieprz i paprykę w proszku. Nadzianą, posypaną startym serem paprykę pieczemy przez ok. 25 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni.

Papryka faszerowana to szczególnie dobry pomysł na sezon piknikowy – wystarczy zapakować ją do pojemnika na żywność i mamy idealne, zdrowe danie do spożycia w gronie najbliższych. Faszerowane warzywa nie sprawiają problemu z przewożeniem – warto więc, aby znalazły swoje miejsce w naszych lunchboxach i podczas rodzinnych wypraw.

Papryka to warzywo powszechnie dostępne i uniwersalne. Możemy wykorzystać ją do sałatek oraz wszelkiego rodzaju dań gotowanych, duszonych czy pieczonych. Warto zwrócić uwagę także na paprykę marynowaną, charakteryzującą się odmiennym, równie ciekawym smakiem i perfekcyjnym zachowaniem składników odżywczych. Szczególnie smakowita jest papryka marynowana z serem typu feta na sposób bałkański. Smacznego!

Komentarze (1)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

OLKAAA
2018-05-24 15:21:10

CBD

Najlepiej kupić ekstrakt CBD z konopi - dziala przeciwzaplanie ! konopiafarmacja.pl

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz