Jak chronić dzieci przed odwodnieniem?

Jednym z największych niebezpieczeństw, na które są narażone dzieci w okresie upałów, jest odwodnienie organizmu.

Dziecko z napojem

Jak radzą eksperci, aby zadbać o odpowiednie nawodnienie dzieci, poza regularnym piciem wody, należy włączyć do ich diety odpowiednią ilość warzyw i owoców, także w postaci soków. Optymalne spożycie wody w przypadku dorosłych powinno wynosić około 2-2,5 litra na dobę, u dziecka zależy od wagi.

Zapotrzebowanie dzieci będzie znacznie różniło się od tego właściwego dla osób dojrzałych. Dzienne zapotrzebowanie dziecka na wodę szacuje się w granicach 10-15 proc. jego masy ciała. Im starsze są dzieci, tym większe jest ich zapotrzebowanie na płyny: rośnie ono z 1,3 litra na dobę w grupie 2-3 lat, do 1,9 litra w grupie 9-13 lat. W późniejszym okresie znaczenie ma także płeć: chłopcy potrzebują nieco więcej wody niż ich rówieśniczki. Ma to ścisły związek ze składem ciała i proporcjami między masą mięśniową a tkanką tłuszczową, która nie wymaga wody. Podane wartości uwzględniają wodę zawartą w pokarmach, której ilość szacuje się na 20 proc. dziennego zapotrzebowania. Zapotrzebowanie znacznie wzrasta, gdy dzieci znajdują się w miejscu, gdzie panuje wysoka temperatura lub podejmują jakąś aktywność fizyczną. Wówczas powinny być pojone częściej, małymi porcjami – mówi dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum.

Owoce i warzywa przeciw odwodnieniu

Ważnym ostrzeżeniem, które wysyła organizm jest uczucie pragnienia, świadczące o tym, że jest odwodniony już w 2-3 proc. W przypadku dzieci trzeba szczególnie dbać o nawodnienie organizmu, gdyż nie zawsze zgłaszają one, że chce im się pić. Należy pamiętać, że wraz z potem organizm wydala niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania mikroelementy. Podczas przebywania w wysokich temperaturach organizm szybko traci sód i potas. Aby odzyskać te cenne składniki, poza odpowiednim nawodnieniem organizmu, powinniśmy również zadbać o prawidłowe odżywianie dzieci.

 

Komentarze (0)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz