Zasady zdrowego trybu życia dziecka

Ważne jest, aby poprzez dawanie przykładu, edukację i wyrabianie odpowiednich nawyków rodzice i wychowawcy w przedszkolu przyzwyczajali najmłodszych do prowadzenia właściwego trybu życia – podkreśla dietetyk kliniczny, Aneta Strelau.

śniadanie dzieci

Warzywa i owoce to największa i najważniejsza kategoria spożywcza przedstawiona w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

Warzywa i owoce zawierają najwięcej różnorodnych składników odżywczych niezbędnych do rozwoju młodego organizmu – witamin i substancji mineralnych. Dlatego ważne, by podobnie jak w komponowaniu całej diety, także przy ich wyborze postawić na różnorodność – mówi Aneta Strelau.

Dlaczego owoce i warzywa są tak ważne?

  • Zielona pietruszka, porzeczki, maliny czy truskawki to cenne źródło witaminy C pomagającej zachować odporność i przyczyniającej się do redukcji uczucia zmęczenia i znużenia
  • Niezbędną do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku witaminę A (w postaci beta-karotenu) znajdziemy m. in. w marchewce czy czerwonej papryce
  • Szpinak to m. in. źródło kwasu foliowego, niezbędnego, by organizm mógł produkować krew, a system immunologiczny funkcjonować prawidłowo
  • Zielone warzywa i owoce są źródłem witaminy K, która ma wpływ na prawidłowe krzepnięcie krwi

- Wartościowe są nie tylko świeże warzywa i owoce, ale też gotowane, suszone, czy mrożone, w różnych postaciach m.in. w postaci soków, musów czy kompotu. To znacznie ułatwia komponowanie posiłków. Dlatego, jeśli dziecko nie przepada za jakimś produktem spożywanym na surowo, można mu go podać pod inną postacią, np. zupy czy warzywno-makaronowej zapiekanki. Przyda się też odrobina kreatywności, np. ułożenie z kawałka papryki uśmiechniętej buźki na kanapce czy namalowanie na niej serduszka z ketchupu, co może zachęcić je do jedzenia – wyjaśnia Aneta Strelau.

Komentarze (1)

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Hania
2018-06-16 22:12:17

Moja Marysia nie dostaje batoników ani chipsów tylko owoce i warzywa, a do picia moją pierwszą cisowiankę. Oczywiście raz na jakiś czas np. na urodzinach koleżanki może zjeść jakieś łakocie, ale nie jest od nich uzależniona.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz